lördag 9 januari 2016

Mördarkattens återkomst av Anne Fine

Det här är den andra boken i serien om mördarkatten Tuffy. Den här gången ska familjen resa bort, men Tuffy stanna kvar hemma. ""Åh, Tuffy!" gnällde Ellie och gav mig Den Stora Avskedskramen. (Jag gav henne en varnande blick som betydde: Passa dig, Ell! Gå inte över gränsen för kramar i såna fall kan du få ett klädmärke som tack. Åh, Tuffy! Vi ska vara borta i en hel vecka!"" S.4

Tuffy själv tycker att det ska bli skönt att få semester från familjen en hel vecka och få göra som han vill. Tyvärr blir det inte riktigt som han tänkt för kyrkoherden ska bo hos dem och passa Tuffy när familjen är bortrest. Kyrkoherden är väldigt petnoga och låter verkligen inte Tuffy få göra som han vill men det värsta av allt är att han säger: "Nej, Tuffy! Jag öppnar inte en ny burk förrän du ätit upp den där.
  Jag stirrade på "den där". "Den där" var full med klumpar. "Den där" var gårdagens käk. 
   Och jag tänkte inte äta det." S.7-8 Det är ungefär här det skär sig ordentligt i relationen mellan Tuffy och kyrkoherden. Kyrkoherden är kanske inte den smidigaste kattvakten någonsin men å andra sida är Tuffy INTE den lättaste katt att vakta.

Om Tuffy inte får mat hemma så tänker han skaffa sig mat på annat sätt. Kyrkoherden är inte särskilt förtjust över det andra sätt som Tuffy väljer och hotar att ge honom utegångsförbud, men Tuffy ligger återigen steget före. Veckan slutar på ett sätt som varken Kyrkoherden eller Tuffy hade kunnat tänka sig med ett identitetsbyte för Tuffy.

Jag tyckte mycket om den förra delen i den här serien, men den här blev jag inte lika förtjust i. Det här är på intet sätt en dålig bok och den är ganska kul med en oväntad storytwist, men den förra var ännu bättre.

Böckerna om mördarkatten:
En mördarkatts dagbok
Mördarkattens dagbok
Mördarkattens hämnd

Jag lånade den här boken på biblioteket. Man kan köpa den från bokus, cdon eller adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar