tisdag 3 mars 2015

Läsutmaning 2. Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry

Det här är den andra boken jag läser i min läsutmaning från Modern Mrs. Darcy. Den här gången valde jag att ge mig på att läsa en bok som min mamma älskar. Den här kategorin var ganska svår helt enkelt eftersom min mamma inte läser särskilt mycket och nästan ingen skönlitteratur. Lille prinsen och Nalle Puh är de enda skönlitterär böcker som jag kan komma ihåg att hon sagt att hon tyckt om och som hon hade på många olika språk i bokhyllan. Jag valde att läsa Lille prinsen.

Lille prinsen handlar om en pilot som får fel på flygplanet och tvingas nödlanda mitt i Sahara öknen. Där träffar han på en liten pojke som ber honom att rita ett lamm. Det är den lille prinsen han kommer från en mycket liten planet där han levt alldeles ensam tills det växte upp en ros där. Lille prinsen har lite svårt att förstå sig på rosen och han bestämmer sig för att lämna sin lilla planet och ge sig ut i världen. Senare säger han till sin vän piloten: "- Jag förstod ingenting då. Jag borde ha bedömt henne efter vad hon gjorde och inte efter vad hon sade. Hon svepte in mig i sin doft och hon lyste upp min tillvaro. Jag borde aldrig ha flytt min väg. Jag borde ha anat den ömhet hon dolde bakom sina stackars knep. Blommor är så fulla av motsägelser. Men jag var för liten för att veta hur jag skulle hålla av henne." s. 34

Så ger sig prinsen ut i världen och träffar på människor på andra planeter innan han kommer till jorden där han blir vän med en räv som han tämjer innan han träffar piloten. Räven lär honom en hel del om världen som han sedan talar om för sin nya vän. Boken slutar med att lille prinsen återvänder till sin planet.

"- Adjö, sade räven. Nu ska du få höra min hemlighet. Den är mycket enkel: det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen." s.72

"- Människorna har glömt bort den enkla sanningen, sade räven. Men du får inte glömma den. om du har tämjt något, fäst dig vid något, är du ansvarig för det för all framtid. Du har ansvar för din ros..." s.72 - 73

Den här boken var trevlig läsning och den innehöll en del saker som man fick fundera lite över. Jag tyckte om den.
               
Jag ska under året läsa:
  • En bok i en genre du inte vanligtvis läser - Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grennvall
  • En bok din mamma älskar - Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry
  • En bok från din barndom - Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström
  • En bok vars orginalspråk inte är svenska- A Light to My Path av Lynn Austin
  • En bok publicerad i år - Taken av Dee Henderson
  • En bok du tänkt läsa
  • En bok "alla" har läst utom du
  • En bok du väljer på grund av framsidan
  • En bok av en favoritförfattare
  • En bok rekommenderad av någon med mycket god smak
  • En bok du borde ha läst i skolan 
  • En bok som är på bestseller listan just nu
Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon), häftad (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (cdon, adlibris, bokus). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar