onsdag 26 juni 2013

Min familj och andra djur av Gerald Durrell

Det här är den första, av tre böcker, som Gerald Durrell skrivit om sina barndomsår på den grekiska ön Korfu och den enda som finns översatt till svenska.

Gerald är tio år gammal när hans familj som förutom honom själv består av Larry 23 år, Leslie 19 år, Margo 18 år och deras mamma, som är en änka med en ängels tålamod, flyttar till Korfu. När de efter vissa besvär lyckas hitta en villa med badrum finner de sig lyckligt tillrätta. De är alla, utom Gerry som får viss undervisning, fria att spendera dagarna som det passar dem. Larry skriver, läser och umgås med sina excentriska vänner. Leslie jagar och håller på med sina vapen. Margo ägnar sig åt sitt utseende, solar och bantar. Deras mamma lagar mat och påtar i trädgården. Gerry ägnar all sin fritid åt att studera och samla in diverse djur och insekter.

Vi får följa Gerry på hans turer runt ön. Han skriver levande om djurlivet och de djur och insekter han stöter på. Hans vana att ta med sig djur hem till villan prövar resten av familjens tålamod och nerver mer än en gång. Som när han tar med sig en skorpion hona och hennes ungar hem och lägger dem i en omärkt tändsticksask. Detta blir början till Larrys fobi mot tändsticksaskar. Eller den gången då han lägger vattenormar i badkaret. Albatrossen som han får av en straffånge blir inte heller någon succé i familjen.

Boken handlar även mycket om Gerrys lärare och vänner samt resten av familjen. Margos blir förtjust en turkisk ung man som prövar svårt henne och hennes mamma under deras första (och sista) träff. Larry bjuder så många av sina excentriska vänner till villan att de blir tvungna att flytta till ett större hus för att få plats med dem. Mamma får en hund, Dodo, som vägrar släppa henne ur sikte en sekund. När hon får en valp envisas hon med att bära den i munnen för att kunna följa efter mamma vart hon än går. För att inte valpen ska komma till skada tvingas mamma sitta still i sitt sovrum tills hon kommer på en annan lösning...

Den här boken har jag läst flera gånger tidigare och jag tycker om den. Jag har under läsningen glatt min omgivning med många glada skratt.

Jag har den här boken både på svenska och på engelska. Den tycks inte finnas att köpa ny på svenska men på engelska heter den: "My Family and Other Animals" och finns att köpa på adlibris och bokus. På bokus finns den även som ebok. Av alla svenska e-bokhandlar tycker jag bäst om bokus (dito) för de har de oöverträffat största sortimentet.

Andra böcker om Gerald Durrells tid på Korfu:
Birds, Beasts and Relatives
The Garden of the Gods

1 kommentar:

  1. Hej

    Jag älska den har bok och vill köpa det till min 12 åriga. Men kan inte hitta det någonstans på svenska. Kan du hjälpa?

    Hälsar

    SvaraRadera