onsdag 6 februari 2013

Emergency: Wife Lost and Found av Carol Marinelli

För över ett år sedan, när jag precis köpt min läsplatta laddade jag ner den här boken från Harlequins hemsida. Jag har inte kommit mig för att läsa den, men så satt jag med min läsplatta och visste inte vad jag skulle läsa här näst och så råkade det bli den här. Snabb och mycket förutsägbar läsning.

James Morell är en mycket upptagen överläkare på en akutmottagning i London. En dag när han jobbar kommer det in många skadade från en seriekrock. Den sista skadade, som kommer in ganska långt efter de andra eftersom det tog tid innan hon blev hittad, visar sig vara James ex fru, Lorna. James har inte pratat med henne på tio år och nu svävar hon mellan liv och död på hans akut. Lorna överlever men får stanna på sjukhuset ganska länge. Hennes föräldrar kommer och stannar ett tag, men återvänder sedan till Scotland.

James kastas under den här tiden tillbaka i sina minnen från deras korta äktenskap. De var lyckliga tillsammans även om de bara gifte sig för att Lorna väntade barn och var livrädd för vad hennes pappa skulle säga om det. När det visar sig att det är en utomkvädes graviditet och de förlorar barnet så klarar inte deras ganska färska relation av den kris det innebär.

Lorna blir kvar på sjukhuset även efter att hennes föräldrar återvänt hem och James kommer och hälsar på henne. När hon ska bli utskriven och James inser att hon inte kan bo själv och att hon fasar över att tvingas återvända till sina föräldrar så insisterar han på att hon ska bo hemma hos honom till hon har återhämtat sig. Under den här tiden börjar de prata med varandra även om det de inte kunde prata med varandra om för tio år sedan.

Och sedan går det som vi alla förstod att det skulle gå. De hittar tillbaka till varandra igen, Lorna börjar jobba på James sjukhus och i den obligatoriska epilogen har de fått en son (trots att Lorna haft så mycket problem att hon var på väg att ta bort livmodern) och ska precis gifta sig. 

Det här var en klassisk mycket förutsägbar kärleksroman. Den motsvarar förväntningarna genom att ge precis det man tror ända fram till den obligatoriska epilogen.

Den här boken finns att köpa inbunden (!) från bokus eller adlibris jag skulle inte rekommendera någon att betala så mycket för den här boken, men där finns den i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar