fredag 22 februari 2013

Bra gissat, Lotta av Merri Vik

Det här är den elfte Lotta-boken i serien. En ny skoltermin har börjat och Lotta har fått en ny klasskamrat, Mick. Till en början har Lotta ganska svårt för Mick som dock genast fattat tycke för henne och försöker värva henne till den teaterförening han tänker starta. Lotta går dit bara för att se vad som kommer att hända. Det slutar med att både hon Giggi, hennes stora syster Malin, Malins kille Håkan, Mick och hans syster får roller i en skolpjäs som Lenni, ett ungt geni har skrivit.

Pjäsen är lite lätt obegriplig och den enda av dem som tycker att den är särskilt bra är Malin. Malin är den som får nöja sig med de absolut tråkigaste scenkläderna. Hon ska spela förnöjsamheten i klädd en säck. Till råga på allt har det blivit någon fnurra på tråden mellan henne och Håkan, men under teaterföreställningen ingriper ödet (eller i alla fall Lotta)...

Lottas gode vän farbror Urban som skriver deckare är på jakt efter en ny miljö. Lotta lyckas hitta precis det han söker och sedan rädda honom när han råkat illa ut en kväll.

Den här boken kan jag inte komma ihåg att jag läste under min uppväxt, men jag tycker bra om den ändå. Det är lite kul att läsa om hur Lotta lärde känna Mick och Lenni och om händelserna som ledde fram till pjäsen som jag läste om många gånger i Platt fall, Lotta! Som var en av de böcker jag hade.

Lotta-böcker som jag läst i utgivningsordning:
1. Det är Lotta, förstås!
2. Ja, se Lotta!
3. Lotta är sig lik
4. Skärp dig, Lotta!
5. Lotta slår till
6. Fara på taket, Lotta!
7. Vilken skiva, Lotta!
8. Skriv upp det, Lotta!
9. Rena snurren, Lotta!
10. Se dig  för, Lotta!
11. Bra gissat, Lotta!
12. Platt fall, Lotta!
13. Rena mörkret, Lotta!
14. Hejda dig, Lotta!  
15. Full fart, Lotta!  
16. Arma Lotta!
17. Vilken fullträff, Lotta!
18. Håll masken, Lotta!
19. Lotta i topp
20. Var glad. Lotta!
21. Vilken vals, Lotta!
22. Festligt, Lotta!
23. Vilken tur, Lotta!
24. Alla tiders Lotta
25. Rena karusellen, Lotta!
26. Ge aldrig upp, Lotta!
27. Mitt i prick, Lotta!
28. Lotta går till sjöss
29. Det spökar, Lotta!
30. Lotta går till väders
31. Heja Lotta!
32. Toppen, Lotta!
33. Fyndigt, Lotta!
34. Full rulle, Lotta!
45. Det ordnar sig, Lotta

På Marikas bokdagbok kan man läsa om alla Lotta-böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar