onsdag 14 november 2018

Lilla Anna och trollerihatten av Inger & Lasse Sandberg

Den här boken om lilla Anna och långa farbrorn gavs ut 1965 och fanns redan när jag var liten även om jag inte kommer ihåg att jag läste den som barn. Nu har den kommit i en ny upplaga.

Den handlar om när långa farbrorn ska sitta barnvakt åt lilla Anna när hennes föräldrar går på bio. Långa farbrorn är så lång att bara hans huvud och armar får plats i Annas rum och han bestämmer sig för att roa henne med lite trolleri.

Han bestämmer sig för att trolla fram en hund. Hokus Pokus och fram kommer en katt. Så här fortsätter det han ska trolla fram en sak men fram kommer något helt annat. Till slut bestämmer han sig för att sluta försöka, men till och med då blir det fel. Det är tur att Annas föräldrar kommer hem och ställer allt till rätta.

Min dotter tycker mycket om den här boken. Det är precis hennes humor just nu och hon skrattar gott varenda gång det blir fel. Allra roligast tycker hon att det är på slutet när farbrorn blir duschad. Jag tycker också att det här är en trevlig bok. De repetitiva inslagen gör att min dotter blir väldigt aktiv och själv säger fel och vad det blivit istället för vad det ska vara.

Andra böcker av Inger och Lasse Sandberg:
Kommer snart sa Laban och Labolina
Lilla Anna har kalas
När lilla Anna var förkyld

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar