lördag 28 juli 2018

Ett ögonblick i sänder Lina Sandell och hennes sånger av Per Harling

Jag har tidigare läst en bok om Lina Sandell och en diktbok av henne. Den här boken har ett annat fokus. Den börjar med att göra en kort biografi över Lina Sandells liv. Jämfört med den bok jag läst tidigare är den verkligen kort och ger därför inte alls samma inblick i hennes liv men det är intressant att få en lite inblick i hennes liv.

I nästa del av boken har Per Harling ett kapitel för varje psalm av Lina Sandell som finns i psalmboken. Här skriver han lite om psalmens text och Linas språk. Vi får veta lite om de omständigheter under vilken psalmen blivit till och han analyserar hennes texter en del.

Jag tyckte att den här boken var lättläst och ganska intressant. Några av de psalmer av Lina Sandell som fortfarande finns med i psalmboken har jag aldrig hört. Andra kan jag utantill. Jämfört med den andra biografin över Lina Sandell så är den här inte alls lika utförlig men om man bara vill ha en kort överblick över hennes liv och vem hon var så är den bra.

Jag tyckte att det var intressant att läsa Per Harlings texter om de olika psalmerna även om jag tycker att han överanalyserar ibland. Det var en läsvärd och lättläst bok som tyvärr inte tycks gå att köpa ny längre.

Andra böcker om Lina Sandell:
Lina Sandell Blott en dag av Astri Valen-Sendstad

Böcker av Lina Sandell:
Blott en dag - sånger och dikter av Lina Sandell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar