fredag 27 oktober 2017

Håkan Bråkan och potatismysteriet av Sören Olsson och Anders Jacobsson

Det här är en av många bilderböcker i serien om Håkan Bråkan, Sune Andrssons lillebror.

Hemma hos Håkan har de en stressig morgon. Pappa får sköta allt själv eftersom mamma ligger på sjukhus och han hinner inte riktigt med. Håkan får göra sin egen macka t.ex. bröd med gamla pommes frites och potatis på. Det är Håkan mycket nöjd med. Han älskar potatis. Tyvärr får de så bråttom att Håkan inte hinner äta upp sin macka och när han kommer till dagis och ska äta den då är en av potatisarna helt försvunnen. Var kan den vara? Det är ett riktigt mysterium som Håkan bestämmer sig för att ta reda på vart den har tagit vägen.

De följer spåren genom hela dagiset och pratar med alla barnen Men ingenstans hittar de Håkans potatis. Var kan den ha tagit vägen?

Jag tycker att den här boken var lite kul. Mina elever tycker mycket om böckerna om Håkan Bråkan, men det är ingenting de flesta av dem kan läsa själva. Jag tycker att det varierar lite. Några av böckerna gillar jag andra tycker jag mest är fåniga. Det här är en av de bättre.

Andra böcker om Håkan Bråkan:
Håkan Bråkan och tjockskallarna
Håkan Bråkan och vinterdagen

Man tycks inte kunna köpa den här boken ny på svenska. Jag hittar den i alla fall bara på danska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar