söndag 15 november 2015

Cirkusdeckarna och månstensmysteriet av Dan Höjer

Det här är den trettonde boken i serien cirkusdeckarna. Den här boken läste jag högt för mina elever. Jag försöker att läsa en ny bok för dem med jämna mellanrum och ibland är det även bra att läsa en bok som många av dem skulle kunna läsa själva. Om de tycker om den har de hittat en ny författare de tycker om.

Den här boken handlar om de 11-åriga tvillingarna Kaspar och Katinka. Kaspar och Katinka är uppvuxna på en cirkus där de även är med och uppträder. När de inte arbetar som artister löser de olika mysterium som kommer i deras väg.

I den här boken har cirkusen fått i uppdrag att uppträda på ett bröllop, men det är inte vilket bröllop som helst. För det första är det ett väldigt hemlighetsmakeri alla gästerna och även brudparet är utklädda när de kommer till kyrkan. Snart förstår Kaspar och Katinka varför allt är så hemligt. Det är självaste statsministern som ska gifta sig med Sveriges kändaste sångerska.

Det är trevlig och uppsluppen stämning på festen trots att journalister trots allt hemlighetsmakeri fått nys om bröllopet och flockas utanför lokalen. Alla trivs och är glada tills det är dags för brudparet att öppna presenterna. Då blir alla besvikna och oroliga när de upptäcker att de dyrbara presenter som gästerna har köpt blivit utbytta mot smutsigt porslin. Kaspar och Katinka har fått ett nytt fall att lösa.

Jag och mina elever tycker ganska olika om den här boken. De tyckte att boken var bra, spännande och ganska rolig. Jag tyckte inte särskilt mycket om den. 
Andra böcker om Cirkusdeckarna:
Cirkusdeckarna och medeltidsmysteriet

Man kan köpa den här boken som inbunden (Adlibris, Bokus, Cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar