måndag 8 juli 2019

Mrs McGinty är död av Agatha Christie

Polisen Spence söker upp Hercule Poirot för att berätta för honom om Mrs McGintys fall. Hon var en äldre dam som blev mördad och James Bently som bodde inneboende hos henne blev anhållen och senare dömd för att ha mördat henne. Problemet är bara att Spence inte tror att han är skyldig. Poirot blir intresserad och bestämmer sig för att åta sig fallet.

Poirot beger sig alltså till byn Broadhinny för att undersöka. Han får veta att Mrs McGinty jobbat med att städa hemma hos många av dem som bor i byn. Ingen är intresserad av att prata med Poirot och de flesta tror att det är Bently som är mördaren.

När han söker igenom Mrs McGintys ägodelar hittar han en tidning från vilken hon klippt ut en artikel några dagar innan hon blev mördad. Artikeln visar sig handla om kvinnor som är kopplade till beryktade mord. Han får även veta att Mrs McGinty köpte en flaska bläck några dagar innan hon dog. Detta visar sig vara viktiga ledtrådar i ett underligt mordfall. Där saker inte är som de verkar.

Jag tyckte att den här boken var helt okej, men det är inte en av mina favoriter av Agatha Christie. Jag kunde inte gissa vem mördaren var. 
Andra böcker av Agatha Christie:
Äventyret med julpuddingen

Jag lånade den här boken som ljudbok från mitt bibliotek. Man kan köpa den från adlibris eller bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar