onsdag 4 januari 2017

Etthundra mil av Jojo Moyes

Jess är ensamstående mamma sedan hennes man stack och tvingas ha två jobb för att försörja barnen sin dotter Tanzie och styvsonen Nicky. Nicky är tonåring och i skolan blir han mobbad av en annan pojke som en dag gör honom så illa att han tvingas till akuten. Nästa år är det dags för Tanzie att börja i samma skola och Jess har en känsla av att hon också kommer att bli utsatt. När Tanzie erbjuds en plats på en privatskola eftersom hon är lite av ett mattegeni så verkar detta vara lösningen tills Jess får veta vad det kommer att kosta att gå där trots att hon vunnit ett stipendium. Enda chansen för Tanzie att få gå på skolan är om hon kan vinna första pris i Scottlands matematikolympiad. Men det är långt till Scottland och Jess har inga pengar hur ska hon lyckas få Tanzie dit?

Ed är IT-miljonär. Han får bra idéer och startar sedan företag som ger honom mycket pengar, men nu ligger han risigt till. Han misstänks för insiderbrott och eftersom han är skyldig, han tipsade en flickvän han ville göra slut med men vann själv inget på affären, så är han orolig för att hamna i fängelse. Mest orolig är han ändå att göra sin familj och då särskilt sin döende pappa besviken.

När han hittar Jess, Nicky, Tanzie och den stora illaluktande hunden Norman strandade vid vägkanten bestämmer han sig för att göra en god gärning och köra dem till Scottland. Det blir en resa som kompliceras av att Tanzie blir illamående och kräks om de åker snabbare än 60 km/h och att Jess inte har några pengar till hotell och bara lite pengar till mat. De får några händelserika och intressanta dagar tillsammans i bilen. Men kommer de att hinna fram till mattetävlingen i tid och kommer allt verkligen att ordna sig som Jess säger?

Det här är den första bok jag läst av Jojo Moyes. Jag fick den som pocket av en person som själv läst och tyckt om den och som trodde att jag skulle gilla den. Det gjorde jag. Det är en fin bok med lagom många komplikationer som slutar lyckligt. Lättsam feelgood läsning och jag kan mycket väl tänka mig att läsa fler böcker av Jojo Moyes.

Jag fick den här boken som pocket men lånade hem den som ebok till min platta eftersom jag tycker att det är lättare att läsa på plattan än att läsa pocket. Man kan köpa den här boken som pocket (adlibris, bokus, cdon), ebok (bokus, cdon, adlibris) eller inbunden (cdon, adlibris, bokus). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar