tisdag 23 augusti 2016

Glädjedoktorn av Richard Fuchs

Det här är ännu en bok i min Richad Fuchs läsning. Jag är själv förvånad över hur många av hans böcker jag haft. Nu läser jag en bok i taget och gör mig av med de som jag inte vill ha kvar. Hitintills har jag inte sparat någon av de böcker jag läst.

Den här boken innehåller många olika korta berättelser:

Glädjedoktorn - Doktor Friberg har gått på den landstingsarrangerade Sjukvårdens Stora Charm och Servicekurs. Där har han lärt sig att tänka positivt i alla lägen, läsa kroppsspråk, följa den gigantiska planeringskalender han fick på kursen till punkt och pricka samt att inte bli stressad. När han kommer tillbaka till jobbet får hans nya inställning en hel del oväntade konsekvenser.

Ärlighet varar värst - Börje Jonsson är alltid helt ärlig och säger precis vad han tycker.

Sköterskor - Vad pratar sjuksköterskor egentligen med varandra om.

Doktorn ligger på sjukhus - Doktor Oskarsson blir själv patient.

"Visst har jag bantat, doktorn" - Undanflykter från en patient som inte har bantat.

Serier - Mer verklighetstrogna serier.

Mirakelmedicinen - Doktor Sund ger allt för att få fram ett botemedel mot förkylning.

Horoskop - En beskrivning av varför tidningens horoskop är trams.

"Det är inte så lätt att vara läkare" - Det är inte lätt att vara läkare tycker doktor Holmberg. Hans patienter vill veta vad det är för fel på dem och få en behandling av sin sjukdom. Men så en dag kommer doktor Holmberg på det perfekta systemet som gör alla hans patienter nöjda.

Politiker-monolog - En politikers monolog. SÅ TRIST!

Hälsofarmen - Pensionat Solhem har hårda sängar, gräslig och sliten inredning i mestadels brunt, kalla duschar, ljummen bastu, tråkig mat och inga gäster. Det ser ut som att de kommer att gå i konkurs när ägaren får idén att göra om det till ett hälsohem. Snart blomstrar Hälsofarmen Solhem och gästerna står i kö för att få sova i deras hårda sängar.

Jultomtens memoarer - Jultomtens monolog. SÅ TRIST!

Plastikkirurgen - Plastikkirurg och operation med vissa komplikationer.

Tv-serie på gång - Sune ska skriva och producera en Tv-serie. TRIST!

Det här var ännu en bok från Rickard Fuchs som jag hittade i min bokhylla när jag rensade och bestämde mig för att läsa innan jag gjorde mig av den. Jag har svårt att förstå att jag någon gång i mina tonår faktiskt tyckte att de här böckerna var roliga. De roligaste berättelserna i den här boken (och nu är dessa berättelser bara roliga i jämförelse med de andra som absolut var allt annat än roliga) var de som handlade om sjukhus, hälsa och sjukhuspersonal. De andra var verkligen så tråkiga!

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Säg aah...
Visst kan ni flyga!
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar