onsdag 6 mars 2013

The Calling of Emily Evans av Janette Oke

Den här boken laddade jag ner gratis till min läsplatta från www.christianbook.com. De brukar alltid ha ca tjugo e-böcker som de ger bort gratis där. Dessa byts ut med jämna mellanrum och jag har som vana att återvända dit regelbundet för att se om de har lagt ut något jag skulle vilja läsa. Bokhandeln Amazon har samma upplägg i sin Kindle app som man kan ladda ner och sedan köpa böcker direkt till sin telefon, dator eller surfplatta. Även de gav bort den här boken gratis. Jag läste den på min iPad mini. På bokus kan man köpa den här boken som ebok (billigt) och på adlibris och bokus finns den som häftad bok.

Janette Oke har ett speciellt sätt att skriva på. Det händer egentligen inte så mycket i hennes böcker och den här är inget undantag. Det är en mycket vardaglig skildring av ett ganska vanligt liv. När boken börjar befinner sig Emily Evans på en bibelskola. Där känner hon Guds kallelse att starta en kristen församling i bygder som inte har någon. Efter bibelskolan blir hon sänd till ett litet samhälle där hon ska starta en kyrka i en lokal som tidigare varit lagerlokal. Hennes egna lilla bostad ligger vägg i vägg och båda kräver mycket arbete för att bli någorlunda hemtrevliga.

Det blir ett spännande och svårt arbete för Emily som får börja från ingenting i sitt försök att nå människorna i omgivningen och starta en liten församling. Hon får verkligen öva sig i att förtrösta på Herren vecka efter vecka både för sin egen försörjning och för alla dem hon möter och lär känna. Det blir en tid av både med- och motgångar, men långsamt får Emily se sin församling växa.

Emily lär känna flera unga män och några av dem verkar vara intresserade av henne. Emily kämpar för att få ordning på sina tankar. Nog måste det finnas ett sätt på vilket hon vara någons fru och mamma utan att känna att hon sviker sin kallelse...

Trots (eller kanske på grund av) det mycket lugna tempot som ibland får en att ställa frågan när ska det  hända något och boken börja på riktigt, så tycker jag om den här boken. Det är roligt att läsa något som går långsamt. Det känns som på riktigt. Emily möter ingenting som inte skulle kunna hända och saker löser sig inte automatiskt bara för att hon är kristen.

Den här boken ingår tydligen i en serie (Women of the West) och jag upptäckte att jag faktiskt läst andra böcker i den serien förut. Om du klickar på en länk kommer du till det jag skrivit om den.
1. The Calling of Emily Evans
2. Julia's Last Hope
3. Roses for Mama
4. A Woman Named Damaris
5. They Called Her Mrs. Doc
6. The Measure of a Heart
7. A Bride for Donnigan
8. Heart of the Wilderness
9. Too Long a Stranger
10. The Bluebird and the Sparrow
11. A Gown of Spanish Lace
12. Drums of Change

Böckerna i serien Seasons of the Heart:
Once Upon a Summer
The Winds of Autumn
Winter is Not Forever
Spring's Gentle Promise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar