lördag 31 januari 2015

Tio böcker jag är tacksam att jag läste som barn 10. Unga kvinnor avLouisa May Alcott

Jag hade den stora turen att under hela min uppväxt ha föräldrar och morföräldrar som gav mig böcker. Mormor och morfar såg till att jag fick alla klassiker de själva läst som barn och många andra böcker och eftersom jag läste alla böcker jag fick så har jag tack vare dem läst många klassiker. Den här var en av mina favoriter.

Den här boken gavs ut under titeln Little Women 1868. Den handlar om fyra systrar Meg, Jo, Beth och Amy. När boken börjar är de 16, 15, 13 och 12 år gamla och de bor ensamma tillsammans med sin mamma eftersom deras pappa är soldat i Amerikanska inbördeskriget. De är relativt fattiga och både Meg och Jo arbetar för att bidra med pengar till familjen. Meg är guvernant och Jo är sällskapsdam åt sin faster. Ingen av dem trivs särskilt bra med sina jobb särskilt Meg längtar efter ett annat liv med fester och fina kläder som många av sina väninnor. Beth är hemma och hjälper till med hushållet. Amy går i skolan.

Jo är en riktig pojkflicka med författar drömmar. Hon skriver skådespel som hon och systrarna gör teater av. Systrarna har mycket roligt tillsammans och när jämngamla Laurie flyttar in hos sin farfar i huset bredvid bestämmer sig Jo för att han är ensam och behöver sällskap och införlivar honom i deras familj. De blir goda vänner och leker mycket tillsammans.

Boken har en tydlig moral och mamma tillrättavisar ibland sina flickor som då tar hennes förmaningar till hjärtat. Meg som gärna vill leva ett annat liv med fester och fina kläder får lära sig att pengar, kläder och fester inte kan hindra olycka från att drabba en och hon inser att hon har det väldigt bra trots att hon inte är rik. Jo kämpar med sitt häftiga humör och dåliga tålamod. Amy är onekligen ganska fåfäng och även lite bortskämd. De blir osams och gör tokiga saker men allting rättar till sig igen. Tills den dag då Beth blir sjuk och hela deras liv ställs på ända.

Jag tycker om den här boken. Även om det är en ganska idyllisk familj vi får möta, särskilt mamman och Beth framstår som ett helgon, så är de ändå levande personer med fel och brister. Jag gillar att Jo inte är en klassisk fin flicka. Hon har tvärt om svårt att finna sig tillrätta i den begränsade kvinnoroll som råder i samhället och hon har ambitioner. Även om boken har en sensmoral så känns den inte predikande.

Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L.M. Montgomery
8. Den stora hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott

Just nu tycks man inte kunna köpa den här boken på svenska men den ska komma ut i en ny upplaga under 2016 (cdon, adlibris, bokus). På engelska heter den Little Women och man kan köpa den som inbunden (adlibris, bokus, cdon), häftad (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (project gutenbergcdonbokus).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar