torsdag 1 november 2012

Platt fall, Lotta! av Merri Vik

Efter att ha hittat "Det ordnar sig, Lotta" på second hand i helgen blev jag lite sugen på att läsa om mina gamla Lotta-böcker. Men när jag flyttade hemifrån delade jag och min syster upp våra gemensamma böcker och eftersom hon tyckte ännu mer om Lotta-böckerna än jag så fick hon dem. (Jag kommer inte ihåg vad jag fick, men efter hårda förhandlingar var vi båda nöjda.) Till min förvåning hittade jag fyra Lotta-böcker (inköpta på second hand inte mina barndomsorginal) bakom böckerna i en av mina bokhyllor. Jag börjar med dem och om lusten att läsa de här böckerna håller i sig efter att jag läst dem får jag låna resten av min syster.

Det här är den tolfte Lotta-boken av 47. Den här boken har jag läst oräkneliga gånger som yngre och jag blev förvånad över hur mycket jag kom ihåg efter alla år. Det måste vara 15 - 20 år sedan jag läste den senast.

Lotta är 15 år och har en tuff termin i skolan. Alla hennes äventyr och aktiviteter har tagit tid från skolarbetet och hon är sorgligt mycket efter. Även hennes sympatiska lärare har börjat skälla på henne och Lotta inser att hon måste ta ett krafttag i alla ämnen. Hon börjar genast, men inte får Lotta i lugn och ro ägna sig åt sina studier. Redan dagen efter kommer hennes klasskompis Mick och säger att de ska spela upp sin pjäs på lovet och trots Lottas protester blir det så. Dessutom kommer Paul på besök. Lotta är ju inte kär eller något sånt men hon byter frisyr och tar på sig sina nyaste finskor när hon ska gå på promenad tillsammans med honom. Allt går bra och de har det riktigt trevligt tills Lotta snubblar och hennes håruppsättning förstörs. Lotta tar genast bussen hem och hon och Paul blir osams när han säger att hon var fånig. Det löser sig dock och pjäsen blir lyckad. Tyvärr känner Lotta sig inte riktigt frisk och det visar sig att hon har blindtarmsinflammation. Det blir en vecka på sjukhus och ännu en veckas sjukskrivning när hon kommer hem. (Här märks det att det är en gammal bok. Jag tror verkligen inte att man skulle få vara på sjukhus i en vecka eller borta från skolan i två veckor efter en blindtarms operation idag.) Men allt går bra och snart är Lotta tillbaka och strular till det igen.

Det här är en trevlig och ganska rolig bok. Allt är så hemtrevligt och tryggt. Inte ens att Lotta råkar ställa till det gång på gång är någon större fara egentligen. Det slutar ju alltid bra.

Det går inte att köpa de här böckerna nya längre utan man får leta på secondhand affärer/loppis eller nätet. Marikas bokdagbok har skrivit om alla Lotta-böckerna så där kan man gå in och läsa mer.

Lotta-böcker som jag läst i utgivningsordning:
1. Det är Lotta, förstås!
2. Ja, se Lotta!
3. Lotta är sig lik
4. Skärp dig, Lotta!
5. Lotta slår till
6. Fara på taket, Lotta!
7. Vilken skiva, Lotta!
8. Skriv upp det, Lotta!
9. Rena snurren, Lotta!
10. Se dig för, Lotta!
11. Bra gissat, Lotta!

12. Platt fall, Lotta!
13. Rena mörkret, Lotta!

14. Hejda dig, Lotta!  
15. Full fart, Lotta! 
16. Arma Lotta!
17. Vilken fullträff, Lotta!
18. Håll masken, Lotta!
19. Lotta i topp
20. Var glad. Lotta!
21. Vilken vals, Lotta!
22. Festligt, Lotta!
23. Vilken tur, Lotta!
24. Alla tiders Lotta
25. Rena karusellen, Lotta!
26. Ge aldrig upp, Lotta!
27. Mitt i prick, Lotta!
28. Lotta går till sjöss
29. Det spökar, Lotta!
30. Lotta går till väders
31. Heja Lotta!
32. Toppen, Lotta!
33. Fyndigt, Lotta!
34. Full rulle, Lotta!
45. Det ordnar sig, Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar