måndag 19 november 2012

Kalaskatastrofen av Ingelin Angerborn

Det här är den sjätte boken i en serie om klubben Klant & kompani. Jag tror att jag har läst alla de tidigare delarna högt för mina elever. (Dock inte alla delarna för samma elever, men varje år har den klass jag haft då fått höra en av böckerna.) De böckerna har varit mycket uppskattade. De är roliga och inbjuder till många skratt. 

Det är ungefär samma handling i alla böckerna. Viking och hans vänner Vilma och Viktor är riktigt klantiga när de ska göra något tycks det alltid gå fel. De har därför startat klubben Klant & kompani där de gör anti-klant-övningar i ett fåfängt försök att försöka bli mindre klantiga. Dessutom är det Meltem som Viking är kär i. Tyvärr har det alltid gått väldigt illa när han har försökt visa för Meltem att han tycker om henne och att Meltem är lite skeptisk mot honom är fullt förståeligt. 

I den här boken ska Vilma ha födelsedagskalas. Klant & kompani planerar kalaset och Viking och Viktor får till och med bjuda varsin gäst. Viking vill bjuda Meltem men vågar inte riktigt utan bjuder sin klasskompis Martin i stället. Efter någon dag ändrar han sig dock och bjuder in Meltem också fast än Vilmas föräldrar sagt att hon bara får ha kalas för tio personer. Han kan inte ens tala om för Viktor och Vilma vad han har gjort. Hur ska det nu gå när det blir dags för kalaset?

Lättläst och rolig bok. Jag brukar läsa någon av böckerna i serien högt för mina elever i ettan och tvåan och sedan kan de läsa de andra delarna själva.

Böckerna i den här serien:
Kartkatastrofen
Klockkatastrofen
Kaninkatastrofen
Kungskatastrofen
Kalsongkatastrofen
Kalaskatastrofen

Jag lånade den här boken på biblioteket, men de finns att köpa på adlibris och bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar