lördag 29 oktober 2016

Visst är Ni tokig! av Rickard Fuchs

Jag börjar närma mig slutet av min Rickard Fuchs läsning. Det här är den tolfte boken jag hittat av honom i min bokhylla. Den här boken handlar om kändisskap. Visst vill du bli känd? Visst är ni tokig!

I den här boken skrivs det utförligt om kändisskap. I första kapitlet får vi veta varför vi är tokiga som vill bli berömda i nästa kapitel blir vi avskräckta med kändisskapets flyktighet. Berömd idag glömd i morgon. Kan vi hantera det? Blir man verkligen lycklig av att vara berömd och vad vill man bli berömd för? Här utreds fördelarna och nackdelarna med kändisskap, makt och rikedom.

I kapitlet "Fördelar med att vara berömd" får vi veta att kända människor ibland får gåvor skickade till sig av för dem helt okända personer: "Med presenterna följer små brev från givaren. "Här är en liten tapir av lera som jag gjort själv. Jag hoppas att du tycker om den. Jag tycker du är jättebra. Tycker du om tapirer?"
   Jodå, visst tycker ni om tapirer. På Zoo. Eller i djungeln. Men den här tapiren i lera är kanske inte vad ni hade allra högst på er önskelista. Den är gjord i naturlig storlek och väger tre och ett halvt ton. Han som har gjort den har nog haft mer god vilja än konstnärlig begåvning och zoologisk kunskap. Tapiren ser ut som en jättelik skämmande gråsten på fem ben. Varför det är fem ben förstår ni inte, men man skådar inte given tapir i munnen. Ni skriver ett vänligt brev till tapirkonstnären, där ni utrycker er stora tacksamhet. "Jag blev verkligen glad över den", skriver ni, "jag haden ingen sådan förut." s.70

Jag tyckte verkligen inte att den här boken var varken bra eller rolig. Däremot kan jag hålla med om att man måste vara lite tokig om man vill bli känd. Jag tycker helt klart att baksidorna med det verkar vara fler än fördelarna. Den här boken kommer jag definitivt att göra mig av med.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Säg aah...
Visst kan ni flyga!
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar