tisdag 4 oktober 2016

Visst är det jul igen! av Rickard Fuchs

När jag gick igenom böckerna i min bokhylla hittade jag till min förvåning massor av böcker av Rickard Fuchs. Dessa läser jag nu igenom för att se vilka jag ska spara och vilka jag kan ge bort. Jag har ännu inte sparat någon av de böcker jag läst.

Hela titeln  på den här boken är "Visst är det jul igen! Allt om julen och dess biverkningar (från oktober till mars)" och den handlar om julen och allt som hör till en äkta jul. Här står det om julkort, julmat, julhandel och mycket annat.

Ur kapitlet julkort: "En besynnerlig avart av julkort är företags-julkortet. Något större eller mindre företag bestämmer sig för att göra ett "personligt" julkort som har anknytning till företaget. I bästa fall föreställer kortet en jultomte som håller en skylt med firmans emblem på. I det något sämre fallet föreställer julkortet företagets fabrikslokal, en ohyggligt ful tegelbyggnad uppförd i tidig fängelsestil. Det finns dock ännu gräsligare företags-julkort. Någon underbegåvad men entusiastisk direktör kan få för sig att kortet ska visa firmans produkter, "fast med lite julanknytning, förstås". Kortet föreställer då en toalettstol iklädd tomtemössa samt texten: "God Jul från Anderssons Sanitetsporslin". Detta kort är ändå ett kompromissförslag från företagets kamrer. Den entusiastiske direktören hade från början tänkt sig att ha ett julkort föreställande en tomte som sitter på toaletten och texten: Tomten skiter i Anderssons Sanitetsporslin."" s. 23 - 24

Ur kapitlet julklappsverser: "Ibland kan det vara svårt att få ihop en bra julklappsvers även om man tar hjälp från kända poeters verk. Det kan vara besvärligt att hitta något lämpligt rimord eler man kanske inte kan hitta någon bra koppling mellan en finstämd kärleksdikt och den motorsåg man tänker ge bort i julklapp. Då kan man istället använda sig av s.k. modern poesi. I modern poesi behöver det varken finnas rim eller reson. Modern poesi kan faktiskt se ut precis hur som helst. Om i t.ex. ger bort en cykel i julklapp kan ni skriva:
"I skriet från ett sus
allvaret målar fjädern röd
isen lägger sig i meningen
som en antilop utan fenor."
Denna lilla dikt går också att använda om man ger bort en kastrull, en badboll eller ett par strumpor." s.80 - 81

Jag tyckte faktiskt att den här boken var lite kul bitvis. Jag skrattade till och med några gånger. Det kändes alltså inte som totalt bortkastad tid att läsa den, men jag kommer inte att läsa om den så den hamnar ändå i utrensningshögen.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Säg aah...
Visst kan ni flyga!
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Andra julböcker:
Barnböcker:
Den första julen av Anders och Birgitta Johansson
Den magiska julstjärnan av Kristina Reftel
De vackraste julsagorna av Elsa Olenius
Julen i mitten av Gun-Britt Holgersson
Jul i stora skogen av Ulf Stark
Krubban i Krokum av Kerstin Arthur -Nilsson

Böcker för vuxna: 
All I Have to Give av Melody Carlson
Christmas in Harmony av Philip Gulley
The Christmas Scrapbook av Philip Gulley

1 kommentar:

  1. Den boken fick jag i julklapp 2014 och den var mycket rolig som underhållande! Har även Trevliga Typer av samme författare.

    SvaraRadera