fredag 30 september 2016

Mannys manöver av Jeff Kinney

Det här är den sjätte boken om Greg och hans öden och äventyr i skolan och hemma. Det är inte så långt kvar till jul och Greg känner pressen. Hur ska han lyckas hålla sig "snäll" i över en månad? Dessutom har mamma tagit fram en av tomtensnissar och han rapporterar till tomten. Det värsta är att Gregs storebror Rodrick hela tiden flyttar tomtenissen så Greg kan inte känna sig säker någonstans i hela huset. Hur ska han lyckas få några julklappar i år om det fortsätter så här? I vanliga fall har han ett system som helt enkelt är baserat på att tomten har så många att hålla koll på att han bara har några ögonblick till varje barn så om man bara sköter sig större delen av tiden är chansen stor att tomten missar att man varit dum.

I skolan blir skolgården tråkigare och tråkigare för varje gång en elev gör sig illa på något av skolans lekredskap tas det bort eftersom skolan inte har råd med försäkring för skolgården. En bit in på terminen är skolgården bara en tom asfaltsplan och eftersom risken för skador är stor om barnen får springa så får de bara promenera runt på skolgården. Lillebror Manny går på fotboll och där måste alla barnen ha hjälm. Greg tycker att man har tagit det här med säkerhet lite väl långt.

Mamma säger att Greg har blivit för stor för att få julklappspengar av henne utan måste köpa julklappar för sina egna pengar för att de ska betyda någonting. Nu är goda råd dyra. Greg måste hitta ett sätt att tjäna pengar. Han försöker sälja en signerad serietidning, ge ut en tidning och starta en egen basar tillsammans med bästa vännen Rowley, men det går inte riktigt som han tänkt sig och istället slutar det med att de blir anklagade för att ha vandaliserat.

Så kommer snön och till en början är det bara trevligt när skolan stänger och de får stanna hemma, men när snön bara fortsätter och fortsätter falla blir läget lite jobbigt. Pappa kan inte komma hem och mammas glasögon går sönder när hon inte kan laga dem på grund av snön och hon inte ser utan dem måste Greg ta hand om lillebror Manny. Dessutom har de nästan ingen mat i huset och kan inte köpa någon ny. När strömmen också går blir läget riktigt desperat.

Jag tyckte att den här boken var rolig. Den är lättläst och illustrerad med bilder som passar bra till och höjer läsvärdet. Det som Greg skriver om säkerhet amerikanska barn tycker jag stämmer även i Sverige. På många skolgårdar är det nu för tiden absolut förbjudet att klättra i träd och jag hade en kollega som halvt på skämt sa att snart kommer barnen att behöva ha hjälm på sig för att gå ut på skolgården. Det som jag tyckte var lite fånigt var att Greg trodde på tomten. Det kan jag inte tänka mig att särkilt många barn i mellanstadieåldern fortfarande gör. Jag läste den här boken på engelska och det kan jag tänka mig att även barn i 6:an och 7:an skulle kunna göra.

Böckerna om Greg:
Gregs bravader
Rodrick regerar
Ett hopplöst fall
Usla utsikter
Den bistra sanningen
Mannys manöver
Femte hjulet
Värre än vanligt
Det långa loppet
Helt ute
Satsa allt
Fly fältet
På hal is

Jag läste den här boken på engelska (cdon, adlibris, bokus). Man kan även köpa den på svenska som häftad (adlibiris, bokus, cdon) eller kartonnage (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar