fredag 22 april 2016

Den bistra sanningen Dagbok för alla mina fans av Jeff Kinney

Det här är den sjätte boken i serien dagbok för alla mina fans, men den första som jag läser. Mina elever är mycket förtjusta i de här böckerna just nu så när jag hittade den här boken på loppis för tio kr så köpte jag den.

Boken handlar om Greg och hans liv i och utanför skolan. Den är skriven med någon sorts handskriftsliknande text och illustrerad med roliga bilder som gör att den är lite av ett mellanting mellan bok och serietidning. Greg håller på att växa upp och nu det är dags för en ny termin i skolan. De får gång på gång höra från vuxna att puberteten närmar sig. Greg är inte så säker på att han gillar det, faktum är att han funderar över om det är så viktigt att växa upp snabbt. Dessutom har han bråkat med sin bästa vän Rowley och står alltså utan bästa vän just nu och det är inte direkt någon lång kö av kompisar som aspirerar på att ta Rowleys plats.

I den här boken berättar Greg om sin vardags alla vedermödor på ett humoristiskt sätt. Illustrationerna höjer läsupplevelsen. Det är lite svårt att tala om vad boken handlar om eftersom den verkligen är en dagbok och därför handlar om allt som händer Greg. Mycket kretsar dock kring den kommande puberteten. Dessutom tycker Gregs föräldrar att det är dags att han tar mer ansvar för sig själv nu när han är större och att han ska hjälpa till mer hemma. Detta har lite varierande resultat.

Jag tyckte att den här boken var okey, lite smårolig. Målgruppen är väl barn i mellanstadieåldern och då tror jag att den passar mycket bra.

Böckerna om Greg:
Gregs bravader
Rodrick regerar
Ett hopplöst fall
Usla utsikter
Den bistra sanningen
Mannys manöver
Femte hjulet
Värre än vanligt
Det långa loppet
Helt ute
Satsa allt
Fly fältet
På hal is

Man kan köpa den här boken som häftad (bokus, cdon, adlibris) eller kartonnage (adlibris, bokus, cdon).

1 kommentar: