måndag 25 april 2016

Säg aah... av Rickard Fuchs

Den här boken heter Säg aah... Den konstiga konsten att vara läkare. Det är den andra boken som Rickard Fuchs gav ut och där den första handlar om patienten så handlar den här boken om hur man är läkare och hur läkaren förhåller sig till olika aspekter av sitt jobb som patienter och kollegor. Den handlar även om hur läkaren är på fritiden med till exempel sin familj.

De första kapitlen är lite som en handbok för läkare där författaren går igenom olika aspekter av läkarens vardag: Patienttyper, som den tyste, pampen och överdrivaren, och hur man som läkare bör förhålla sig till dessa olika patienttyper. Patienternas anhöriga, som extraläkaren (som vill tala om diagnos och behandling för doktorn) och semesterfararen (vill ha in sin äldre anhöriga på sjukhus under sin två veckors Spanienresa.) Hur doktorn ska handla när någon blir sjuk på offentlig plats olika beroende på vilken plats det är. Hembesök som tydligen var en utdöende arbetsuppgift redan då. Doktorns förhållande till olika medarbetare som sjuksköterskor, sjukgymnaster och andra läkare.

De sista kapitlen i boken beskriver mer utifrån hur läkaren är på arbetet, i karriären som föreläsare, i sällskapslivet och i förhållande till läkemedelsrepresentater. Dessutom finns det ett kapitel som förklarar vad doktorn menar med vissa mer kryptiska uttalanden och vilka tanklösheter en doktor kan göra sig skyldig till i sitt bemötande av patienter.

Jag hittade till min stora förvåning massor av böcker av Rickard Fuchs bakom böckerna i bokhyllan nu när jag rensade. Jag bestämde mig för att läsa och sedan göra mig av med dem. Den här boken läste jag flera gånger under tonåren och det enda som jag verkligen kommer ihåg nästan ordagrant är: "I vissa familjer är båda makarna läkare. Gud vare med deras barn" s. 59. Detta efter att Rickard Fuchs talat om hur läkaren behandlar sina familjemedlemmar när de är sjuka, antingen inte alls eller genom att behandla varje förkylning som ett livshotande tillstånd. Den här boken är lite småtrevlig, men inte särskilt rolig och för mig som inte jobbar eller har jobbat inom vården har den inte heller någon igenkänningsfaktor. Det vore kul att få veta om den fortfarande har det bland sjukvårdspersonal idag (den gavs ut 1976) eller om det är för mycket som har ändrat sig inom sjukvården.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Visst kan ni flyga!
Visst är det härligt att vara svensk!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar