fredag 8 april 2016

Stå fast - vägra vår tids utvecklingstvång av Svend Brinkmann

I den här boken går den danske psykologiprofessorn Svend Brinkmann emot vår tids krav på ständig utveckling, förändring och lycka. Boken börjar med:
"Numera är det många av oss som upplever att allt går fortare och fortare. Livstempot accelererar. Hela tiden måste vi förhålla oss till ny teknologi, ständiga omstruktureringar och skiftande trender beträffande mat, mode och mirakelkurer. Köper man en smartphone dröjer det inte länge innan man måste byta ut den för att kunna köra de nyaste applikationerna. Innan man hunnit vänja sig vid det senaste it-systemet på jobbet införs ett nytt och just som man lärt sig leva med sin knepiga kollega sker en omorganisation och man ska jobba i ett nytt team och förhålla sig till nya människor. Vi arbetar i lärande organisationer där det enda stabila är konstant förändring, och där det enda vi, populärt sagt, kan vara säkra på är att det vi lärde oss igår kommer att vara föråldrat i morgon. Därför har livslång lärande och kompetensutveckling blivit nyckelbegrepp som florerar överallt i utbildningssystem, organisationer och på arbetsplatser" s.9
Han skriver sedan om hur vi nu för tiden ska ha fötter inte rötter och att allt är utbytbart och känslostyrt. Jag är med dig så länge det känns bra, vi börjar tänka på mänskliga relationer som tillfälliga och utbytbara. Vad kan jag få ut av att vara med dig? Föreställningen att du kan bli vad du vill sätter också stor press på framför allt ungdomar. Om jag inte blir det jag vill så har jag bara mig själv att skylla.

Författarens lösning på problemet består av sju steg som beskrivs i lika många kapitel.

1. Sluta känna efter i dig själv - Sluta leta efter din magkänsla. Du ska inte hitta dig själv i stället gäller det att förlika sig med sig själv.

2. Fokusera på det negativa i ditt liv - Om man föreställer sig det negativa som kan hända istället för att alltid visionera om positiva saker som ska hända i livet så blir man mer tacksam över det liv man faktiskt har är tanken.

3. Ta på dig nej-hatten - Öva dig på att säga nej och prioritera bort. Våga ifrågasätta varför du ska göra saker istället för att vara odelat positiv till varje ny sak som kommer.

4. Håll tillbaka dina känslor - Istället för att oreflekterat släppa fram varje känsla (som små barn) bör vi öva på att kontrollera våra känslor särskilt negativa känslor som vrede.

5. Avskeda din coach - Coachen har bara i uppgift att spegla de saker du säger och tänker och hjälpa dig att gräva i dig själv. Avskeda coachen och skaffa vänner istället. Gå gärna på skogspromenader eller museum.

6. Läs en roman - ingen självhjälpsbok eller biografi - Självhjälpsböcker fungerar inte och får oss bara att leta svar inne i oss själva. En roman öppnar istället fönstret utåt och erbjuder sällskap och perspektiv.

7. Dröj vid det förflutna - Ditt eget och det kulturella. Odla rötter inte fötter.

Jag lånade den här boken efter att jag läst en artikel om den i SvD. Jag har länge tyckt att det är något på tok med tid och jag har aldrig trott på självhjälps och coach trenden eller på att man ska kunna hitta alla svar inom sig eller vårt själviska sätt att leva. Jag är viktigast, jag ska ha det bra. Jag tycker att Svend i boken på ett bra sätt lyckas sätta fingret på några av problemen i vår tid, men jag tror inte att han har lösningen. Han förespråkar att vi ska stå stadigt och jag håller med, men hur kan man stå stadigt utan en grund att stå på? Svends mer negativa Sokrates inspirerade tankegrund känns inte som en stadigare grund än positivt tänkande. Svend säger:

"I vår sekulära tid härskar ett slags livsfilosofisk förvirring som gör att det har blivit svårt att stå stadigt. De flesta av oss köper därför alla möjliga former av livsguidning, terapi, coachning, mindfullness, positiv psykologi och självutveckling i största allmänhet. Inom områden som kost, hälsa och motion har det uppstått en veritabel religion som hela tiden föreslår nya kurer som man ska följa och leva efter. Ena månaden ska man äta efter sin blodgrupp, nästa månad är det stenålderskost som gäller. Det verkar som om vi - och här har jag ingenting emot att räkna mig själv till detta stora "vi" - saknar riktning och därför springer vi omkring efter det senaste receptet på lycka, utveckling och framgång." s.17

Jag tror att för att kunna stå stadigt i tillvaron behöver behöver vi en grund att stå på och den grunden hittar vi inte i oss själva. Jag tror att i vår sekulariserade tid behöver vi hitta tillbaka till kristendomen som ger en trygg grund att stå på och något stabilt att luta sig mot i vår accelererande föränderliga värld. Att veta att jag inte går ensam gör mig tryggare och hjälper mig att välja och välja bort i tillvaron. Det ger mig även en värld där jag själv inte behöver stå i centrum och det är befriande att inte alltid behöva ha sig själv där.

Jag tyckte att den här boken var okey, tankeväckande. Men om jag ska rekommendera något så rekommenderar jag dig att läsa Tomas Sjödins böcker. De böckerna har betytt mycket för mig.

Jag lånade den här boken på biblioteket. Man kan köpa den som häftad (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar