torsdag 15 augusti 2013

Millan av Pia Hagmar

Millan är 13 år gammal och hennes stora intresse är hästar. Det är ingen chans att hennes föräldrar skulle ha råd att ge henne en egen häst, inte ens ridlektioner finns på kartan, men hon har turen att få jobba i ett litet stall. Där mockar hon och hjälper till att sköta om fem hästar. Hon får hjälpa 14-åriga Linnea och Annie lite med deras hästar och ibland rida dem lite. Marianne, som äger stallet, ger henne 500 kr i månaden för jobbet hon gör och ibland ger hon henne ridlektioner på sin dressyrhäst. Millan har stora drömmar. Hon ska lära sig rida bra och när hon blir stor ska hon tävla och ha egna hästar precis som Marianne. Tänk att få ha en egen häst!

Stallet är den plats där Millan trivs bäst. Om det inte vore för hennes 5-åriga lillebror Josef så skulle hon nog vara där ännu mer för hemma hos Millan är det inte bra. Sedan pappa blev arbetslös för ett par år sedan dricker han alldeles för mycket och mamma har värk och är deprimerad. Många dagar kommer hon knappt upp ur sängen. Dessutom bråkar de med varandra.  Millan vet aldrig vad hon kommer att mötas av när hon kommer hem, men hon vet att Josef behöver henne. Det är ofta Millan som tar hand om Josef. Hon ger honom mat, tar med honom till lekplatsen, hämtar på dagis och lägger honom på kvällen. Josef är den finaste lillebror man kan ha tycker Millan.

I skolan går det helt okey. Det är ingen som är elak eller så och Millan har en vän, Angelika. Hon börjar dock ifrågasätta om de verkligen är vänner för hon vet ingenting om Millan. Millan berättar aldrig något och trots att Millan har varit hemma hon henne många gånger så får hon aldrig följa med hem till Millan.

Den här boken slutar med enbart cliffhangers mitt i hela handlingen. Hur ska det gå med Millans kompisar? Ska hon lyckas bortförklara vad de just såg? Vad ska hon göra med ponnyn som hennes pappa kom hem med? Den som de inte har råd att behålla och som är för liten för att Millan ska kunna rida den...

Jag var aldrig förtjust i hästböcker när jag växte upp, även om jag tog mig igenom ett par, men det här är inte en vanlig hästbok även om den har de klassiska hästboksingredienserna med. Jag tyckte mycket om den och jag kommer definitivt att läsa nästa bok i serien med.

Jag lånade den här boken till min läsplatta från elib. Man kan även köpa den från adlibris eller bokus både som ebok och som inbunden.

Böckerna om Millan:
Millan
Sveket
Drömmen

Andra böcker av Pia Hagmar:
Dödens hus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar