lördag 6 oktober 2012

Dandy av Jan Guillou

Jag skulle ha velat låna den här boken till min läsplatta, men eftersom de flesta förlag har infört karenstid på e-böcker så fick jag ställa mig i kö på en inbunden bok på mitt närmsta bibliotek. Jag var definitivt inte tillräckligt intresserad av boken för att köpa den som ebok för ca 150:-. I så fall skulle jag hellre ha köpt en inbunden bok för ungefär lika mycket på adlibris eller bokus.

Det här är andra delen i Jan Guillous romansvit "Det stora århundradet". Den första delen, Brobyggarna, berättade om tre fattiga norska bröder som fick en chans att studera till ingenjörer i Tyskland. Efter examen tar äldsta brodern Lauritz på sig plikten att återvända till Norge för att bygga Bergenbanan. Oscar försvinner efter en olycklig kärleksaffär till Afrika och Sverre försvinner till England med sin älskare Albie, en engelsk lord. Sedan försvann Sverre helt ur bilden. Den här boken handlar om vad Sverre gjorde under åren som skildras i Brobyggarna.

Boken börjar med att Albie och Sverre sitter på tåget på väg hem till Albies barndomshem. Albie har inte varit riktigt ärlig mot Sverre som föreställt sig att de kommer från liknande fattig bakgrund. När de kommer fram visar det sig i stället att Albie är rik. Hans pappa dog under studieåren i Tyskland och Albie är nu trettonde earl av Manningham. Det är Albies plikt att gifta sig och producera minst en pojke (gärna två så att man har en i reserv) som kan bli 14 earl av Manningham en dag. På grund av konstiga arvsregler kan hans kvinnliga släktingar annars bli ställda på bar backe om han skulle dö.

Sverre och Albie vidtar vissa försiktighetsåtgärder för att kunna bo tillsammans utan att omgivningen ska förstå att de är ett par och sedan börjar deras liv tillsammans. Redan tidigt börjar Sverre att ägna sig åt att måla konst snarare än åt ingenjörsarbete genom att han målar porträtt av Albie och två av hans systrar. Albie, Sverre och Albies syster Margie blir senare involverade i Bloomsberry gruppen. Det blir några lyckliga år då de även hinner med att resa till Norge och till Kenya. Sedan kommer första världskriget och deras liv förändras helt.

Jag tyckte om Brobyggarna särskilt Lauritz berättelse, men den här boken blev jag aldrig särskilt förtjust i. Jag tyckte egentligen inte att det händer särskilt mycket trots att boken är 397 sidor lång...

Böckerna i serien "Det stora århundradet":
Brobyggarna
Dandy
Mellan rött och svart
Att inte vilja se
Blå stjärnan
Äkta amerikanska jeans
1968
De som dödar drömmar sover aldrig

Andra böcker av Jan Guillou:
Vägen till Jerusalem
Tempelriddaren
Riket vid vägens slut
Arvet efter Arn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar