tisdag 23 oktober 2012

Ransom's Honor av Dacus, Kaye


Jag fick den här boken gratis till min läsplatta från http://www.christianbook.com/ebooks. Och av någon anledning började jag läsa den. Jag hade läst beskrivningen nedan och trodde att det som står där var en vanlig baksidestext. Det visade sig att det snarast var en sammanfattning av hela boken. Ca halva boken undrade jag hur författaren skulle lyckas få huvudpersonerna att gifta sig med varandra när de uppenbarligen inte alls hade någon lust med det. Sedan undrade jag hur deras äktenskap skulle bli och om de aldrig skulle gifta sig. De gifte sig och sedan tog boken slut. (Det finns visst två delar till…)

Själva grundidén är ganska fånig. Julia, 29 år gammal, är en ovanligt självständig kvinna som skött om sin fars plantage på Jamaica i många år. Hennes pappa har fullt förtroende för henne och när hon fyller 30 år kommer hon att bli utsedd till hans arvinge och hon inte gift sig först i vilket fall hon och hennes make får dela arvet. 12 år tidigare ville William Ransome inte gifta sig med henne och han lämnade inte ens en förklaring till att han inte vill. Nu träffas de igen och Julia avskyr honom fortfarande. Julias moster bor tillsammans med dem. Hennes odugliga son har massor av affärer med gifta och ogifta kvinnor och han har spelat bort hela sitt arv och mer där till. Nu har mostern bestämt att han ska gifta sig med Julia och när Julias pappa kallas bort av jobbet ser hon sin chans att se till att det blir så. Sedan kommer en underlig intrig som jag tycker verkar långsökt men det leder till att Julia ber William gifta sig med henne i ett år som en ren affärsuppgörelse. Han går med på detta för att rädda Julia från ett äktenskap med sin onde kusin. Men inte ens då ger Julias moster och kusin upp (som alla superonda skurkar bara fortsätter de med sin onda plan) istället kidnappar de Julia (?!!) och ger William en chans att uppträda som en hjälte och rädda henne. Sedan gifter de sig och då är den här boken slut. 

Det här var en mycket fånig bok!!! Nästan så fånig att den blev komisk... Den slutar lite abrupt antagligen för att man ska bli sugen på att läsa del två och tre. (Jag kan inte påstå att det hade den effekten på mig.) Jag har inte läst del två och del tre, men någon gav dem till mig gratis skulle jag kunna tänka mig att skumma igenom dem för att se om de är lika komiskt fåniga. Det enda positiva jag kan säga om den här boken är att den till skillnad från en A Texan's Honor inte hade några instuderingsfrågor på slutet. 

Jag hämtade den här boken gratis till min läsplatta från christianbook.com de ger bort gratis eböcker här. De byter ut böckerna med jämna mellanrum så det lönar sig att kolla lite då och då om man är intresserad. Om man vill köpa den här boken till läsplattan så kan man köpa den på christianbook. Adlibris och Bokus säljer den som bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar