söndag 21 oktober 2012

En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett

På engelska heter den här boken "A Little Princess" och den var en av mina absoluta favoritböcker när jag var liten. Jag var i tioårsåldern när jag läste den första gången. Sedan läste jag om den regelbundet under min uppväxt. Den här gången läste jag den på engelska på min läsplatta. Man kan ladda ner den gratis till läsplattan från project gutenberg eller som inläst bok från librivox. Om du vill köpa den som bok finns den på svenska på bokus eller adlibris. På engelska finns den i otaliga upplagor på t ex adlibris eller bokus. Jag har den självklart i min bokhylla (på svenska) men just nu är den utlånad.

Saras mamma dog när hon föddes, men hon har en mycket nära relation till sin pappa. När hon är sju år gammal måste de dock skiljas åt eftersom Sara och hennes pappa bor i Indien och det inte är en hälsosam plats för små flickor. Sara sätts på internatskola i England där blir hon behandlad som en liten prinsessa eftersom hennes pappa är så förmögen, trots att fröken Minchin som driver skolan egentligen inte tycker om Sara.

Sara finner sig till rätta på skolan och blir vän med Ermengarde som har svårt att lära sig saker i skolan och beundrar Sara för hennes kvicktänkthet och hennes fantasi. Hon blir fostermamma åt Lottie som är en av de yngsta eleverna på skolan och hon blir vän med den skygga Becky som är lite äldre än hon själv men som jobbar på skolan. Sara saknar sin pappa, men hon tycker om att lära sig saker och hon har sin fantasi som hjälper henne att aldrig ha tråkigt. Hennes favoritfantasi är att hon är en liten prinsessa och hon försöker att uppföra sig som en prinsessa skulle.

Saras 11-års dag ska firas med pompa och ståt. Hennes pappa har köpt diamantgruvor tillsammans med en vän och är på väg att bli rikare än någonsin. Men allt går fel och på sin 11-årsdag får Sara veta att hennes älskade pappa är död och att diamantgruvorna inte var den lyckade investering alla trott. Hon är utblottad och har inte några släktingar som kan ta hand om henne. Fröken Minchin som lagt ut pengar på Sara som hon nu inte kommer att kunna få tillbaka är rasande och skulle helst vilja kasta ut Sara, men det skulle inte se bra ut så hon ger henne i stället rummet bredvid Beckys och från och med sin 11-års dag tvingas Sara jobba för att förtjäna sitt uppehälle. Hon hjälper till i klassrummet, med de små barnen och skickas ut på allehanda ärenden. På kvällarna när de andra barnen inte är där får hon tillåtelse att på egenhand studera i ett av klassrummen.

Det är ett tungt och jobbigt liv och efter en dag med för lite mat och för mycket arbete har Sara bara ett kallt vindsrum att komma hem till. Men hon har Becky, Ermengarde och Lottie som lyser ut tillvaron lite och sin fantasi. Men det kommer en dag då inte ens Saras fantasi förmår trösta henne. Den dagen blir dock början på magin. På något sätt tycks fantasin bli verklighet i Saras rum...

Jag älskade den här boken som liten. Sara är en stark person som inte ger efter för fröken Minchin och som bestämmer sig för att hon ska vara en liten prinsessa även när livet är svårt. Jag älskade det underbara slutet när Saras fantasi blir verklighet och när hon tillslut blir återfunnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar