torsdag 16 augusti 2018

Mammaroll och snippkontroll : du och din kropp året efter förlossningen av Mia Fernando, Louise Winblad

Underrubriken till den här boken "du och din kropp året efter förlossningen" beskriver på ett bra sätt vad den här boken handlar om. Det här är en bok som man kan sträckläsa, vilket jag gjorde, och återvända till och läsa som uppslagsverk när man står i de olika faser som beskrivs. Den är skriven av två kvinnor som själva fött två barn var och som ett svar på ett behov som de själva kände när de fött barn.

Den är indelad efter tid och olika kroppsliga områden:
Första veckorna
Välkommen hem
Sömn
Hormoner
Det spelar inte så himla stor roll
Sniooan
Vad händer vid ett kejsarsnitt
Magen
Livmodern
Blåsan
Känslorna
Kroppen

Första månaden
Första två månaderna är det helt okej att...
Är det normalt att ha ont varje dag?
Är det normalt med hemorrojder?
På toaletten
Smärta: Vad är normalt?
Sömn
Kampen om sömnen
Amning
Snippan
Magen
Känslorna
Tips och råd - matningsergonomi
Sex
Relationstumlaren

Första halvåret
Sömn
Hormoner
Amning
Snippan
Magen
Känslorna
Den nya rollen
Kroppen
Tips och råd - ta hand om kroppen

Första året
Sömn
Hormoner
Amning och träning
Snippan
Magen
Känslorna
Kroppen
Sex
Det ska va' gött att ligga, annars kan det kvitta
Vikttankar
Tankar på syskon

Jag tycker att den boken var intressant. Den var bra att sträckläsa och jag kände igen mycket från tiden efter att jag födde min dotter. Den är lättläst och humoristisk mitt i allvaret och med stor igenkänningsfaktor. Jag tror att jag kommer att läsa om valda delar när jag fått mitt andra barn. Rekommenderas!

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar