lördag 4 augusti 2018

Hille hungrig av Maria Nilsson Thore och Annika Thore

Det här är en bok av sex i en serie böcker skrivna av Maria Nilsson Thore och Annika Thore. Leka tittut! (eller Vira vaknar) var den första boken vi läste i den här serien och den älskade min dotter redan när hon var runt 8 månader. Nu när hon snart är två år hade jag trott att hon skulle vara ganska ointresserad av de här böckerna eftersom de har ganska lite handling och inte heller så väldigt detaljerade bilder. Men så hittade vi flera böcker i serien på biblioteket och till min stora förvåning är hon mycket förtjust i dem. Vi har nu lånat böckerna så att vi har alla böckerna i serien hemma och vi läser dem Ofta.

Den här boken handlar om Hille som väntar ivrigt på att maten ska bli klar. Hon sitter vid bordet och frågar på var annat uppslag om det är dags att äta nu. På nästa uppslag svarar den som lagar maten att det inte är dags riktigt än. Hille hittar på en del små bus när hon väntar och till slut dyker maten upp.

Den här boken har enkla illustrationer och en mycket enkel handling. Ändå är de riktigt uppskattade av min dotter som snart är två år. Jag tror att hon tycker om den vardagliga handlingen som hon känner igen sig i och hon tycker att det är jätteroligt med allt Hille gör medan hon väntar på maten.

Jag är inte jätteförtjust eftersom jag inte tycker att det händer så mycket och det inte heller finns just något mer att prata om runt bilderna. Men det är en okey bok och den går snabbt att läsa.

Andra böcker i samma serie:
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Mio mera fart!

Andra böcker av Maria Nilsson Thore:
Alla tre vilar
Alla tre har fruktstund

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar