onsdag 8 juni 2016

Djungeldoktorn vågar och vinner av Paul White

Det här är den sjunde boken i serien om djungeldoktorn. Här får vi återigen träffa Simba och Perisi som vi mötte för första gången i förra boken Djungeldoktorn möter ett lejon. Nu är de gifta och på väg att starta sitt liv tillsammans. Simba har börjat bygga ett hus åt dem i byn Makali och det är ett hus där de använder sig av allt de de lärt sig på missionens skola och sjukhus. När doktorn och hans närmaste medarbetare Daudi kommer på besök berättar Simba vad han har tänkt sig:
"- Det här huset skall bli bättre än något annat i den här trakten. Jag har inte byggt som man vanligtvis gör med flätverk av grenar och pålar och sedan lera utanpå, utan jag har byggt med soltorkat tegel. Ena veckan slår jag tegel och låter det sedan torka en vecka. Medan en sats ligger på tork, bygger jag med de tegelstenar som är klara, och så här har jag tänkt mig bygget i fortsättningen." s. 33
"- Det blir ett långt hus med bara en dörr. Den leder in till rummet i mitten, där maten ska lagas. Han pekade på ett längre rum, som det ännu inte fanns något tak på. Där ska vi sova. Det rummet kommer att bli annorlunda än vad man är van vid här i trakten, det ska ha fönster, och vi ska ha metallduk över fönsteröppningarna för att utestänga myggen." s. 33 Sedan frågar de om det tredje rummet.
"- Bwana, det ska bli barnens rum. Där ska jag visa mammorna här i byn, hur de ska sköta sina barn. I ett av hörnen ska vi ha en vattenfruka.Det ska vara kokt vatten i den och ligga en duk över öppningen, så att inget skräp kan ramla ned i vattnet. Simba ska fläta ihop en säng åt mig av slingerväxter från skogen. Så ska jag ha en ordentlig sopborste, så jag kan hålla snyggt och rent. Ljust och frik luft får vi genom fönstret. Yah, bwana, det ska bli nät för fönstret också, för att inga insekter eller ormar ska kunna ta sig in den vägen. På så sätt ska vi visa folket här, hur man kan bo bättre." s. 34 - 35

Men i byn är de äldre inte glada. Tänk om Perisi och Simba får de unga att överge stammens sedvänjor på samma sätt som de själva har gjort. Olyckskorparna kraxar om barnlöshet, sjukdomar och andra olyckor. Man drar sig inte heller för att hjälpa olyckan på traven med trolldom, gift och sabotage. Trots allt detta framhärdar Simba och Perisi i att de ska bo i Makali. Det blir en tid full med utmaningar för dem. När de blir utsatta för ett morförsök, någon förstör under natten det de byggt upp under dagen. Dessutom blir Perisi svårt sjuk och det blir bråttom att få henne till sjukhuset om hennes liv ska kunna rädas. När så det barn hon väntar kommer alldeles för tidigt och är så litet att man inte tror att det kommer att överleva verkar de som vill dem illa ha fått rätt, Men Perisi är fast besluten att göra allt i sin makt för att den lille, som hon ger namnet Yohanna, ska överleva.

Samtidigt fortgår arbetet på sjukhuset. Barn föds, sjuka får hjälp och vardagsproblem som vem som ska bli ny kokerska när den gamla slutar måste lösas. När doktorn återigen har en chans att besöka Simba och Perisi är det sex månader sedan lilla Yohanna lämnade sjukuset.
"Perisi hälsade oss välkomna. På ryggen hade hon Yohanna, som nu såg verkligt blomstrande ut." s. 134 - 135
"- Men hur står det till med barnet, som man påstod vara bara skräp?
Perisi skrattade och svingade ned lillpojken från ryggen. Han räckte händerna mot mig."
"Yohanna var en duktig liten krabat, därom rådde inget tvivel." s. 135

Jag tyckte om den här boken. Det var roligt att få återse Simba och Perisi och de här böckerna är en intressant skildring av Afrika i en annan tid.

Man kan inte köpa den här boken ny på svenska, men på engelska heter den Jungle Doctor to the Rescue och finns att köpa på adlibris och bokus.

Böcker som jag läst om djungeldoktorn:
Djungeldoktorn
Djungeldoktorn på Safari
Djungeldoktorn opererar
Djungeldoktorn på krigsstigen
Djungeldoktorns fiender
Djungeldoktorn möter ett lejon
Djungeldoktorn vågar och vinner
Djungeldoktorn bland Gogofolket
Djungeldoktorn och virvelvinden
Djungeldoktorn i blickpunkten
Djungeldoktorn i närkamp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar