onsdag 16 april 2014

Riket vid vägens slut av Jan Guillou

Det här är den tredje delen i Jan Guillous serie om Arn Magnusson. Det tjugo åt av botgöring som Arn hade att tjäna har gått. Mot all förmodan och alla odds har Arn överlevt sin tid som tempelriddare och är på väg tillbaka till sin älskade Cecilia. Cecilia har även hon överlevt sin botgöringstid i kloster och håller fortfarande fast vid hoppet om att Arn ska komma tillbaka. Av den anledningen står hon emot släktens alla påtryckningar på henne att ta klosterlöftena och bli abbedissa.

Så kommer då Arn verkligen tillbaka. Varken han eller Cecilia kan tro sin lycka och det visar sig att det har de goda skäl att inte göra. Släkten tycker inte alls att det är självklart att de ska gifta sig med varandra trots att det för Arn och Cecilia är det enda tänkbara. För att få varandra tvingas de bruka en hel del list, men de lyckas.

Arn har stora planer för Arnäs och Forsvik. Han har med sig en förmögenhet i silver och gul och många skickliga hantverkare när han kommer tillbaka. Arn tänker bygga sådant som ingen tidigare har sätt i Götaland. Han tänker bygga makt och fred. Till en början har Cecilia och hans släkt svårt att förstå hur han tänker men det framgår allt eftersom tiden går och i kampen om makten måste man tänka framåt. Det visar sig när tiden går att Arn har tänkt klokt.

Det här är den bok jag tycker sämst om i serien om Arn. Jag har den i min bokhylla, men den här gången lyssnade jag på den som ljudbok på danska. Man kan köpa den som pocket (adlibris, bokus, cdon), ebok (bokus, adlibris) eller ljudbok (cdon, adlibris, bokus).

Den här serien består av böckerna:
Vägen till Jerusalem
Tempelriddaren
Riket vid vägens slut
Arvet efter Arn

Andra böcker som jag läst av Jan Guillou:
Brobyggarna
Dandy
Mellan rött och svart
Att inte vilja se
Blå stjärnan
Äkta amerikanska jeans
1968
De som dödar drömmar sover aldrig

1 kommentar:

  1. Var några år sedan jag läste serien om Arn. Men kommer ihåg hur bra jag tyckte att den var!!

    SvaraRadera