lördag 12 april 2014

Amulett 1 - Stenväktaren av Kazu Kibuishi

Den här serien är en storfavorit i min klass där jag just nu har ca 8 barn som läser någon av de fem böckerna i serien. När någon är klar med en bok går den vidare till nästa i en ordning som är obegriplig för mig men uppenbarligen inte för mina elever :-) Jag bestämde mig för att läsa en av böckerna för att få en uppfattning om vad de handlar om. Det var snabbt avklarat jag lånade helt enkelt en av mina elevers böcker under en lunchrast (ca 20 min), längre tid tar det  inte för en vuxen att ta sig igenom den här boken.

Boken är en serie tecknad i mangastil, men i färg och åt rätt håll vilket jag uppskattade. Boken börjar med en dramatisk prolog där Emily och hennes mamma  och pappa är med om en bil olycka (lillebror Navin var inte med i bilen). Emily och mamman klarar sig men pappan dör. Sedan börjar den riktiga boken med att mamman flyttar till ett hus de ärvt på landet med Emily och Navin för att få en nystart. Det blir dock inte den  nystart som de tänkt sig. Huset har hemligheter och mamma blir bortrövad av ett monster. Emily och Navin försöker rädda henne och hannar i en helt annan värd där det visar sig att Emily är arvtagare till en amulett som kan hjälpa henne att rädda sin mamma och hela den värld hon hamnat i. Hon måste bara lära sig hur man kontrollerar den.

Jag blev inte särskilt förtjust i den här boken. Jag blev inte riktigt klok på handlingen och den här sortens serie intresserar mig inte särskilt. Men jag är ju inte heller rätt målgrupp. Mina elever som är rätt målgrupp älskar den. Man kan läsa mer om boken på förlaget Hegas hemsida. Om man vill köpa den finns den på adlibris eller bokus.

Böckerna i serien:
Amulett 1 - Stenväktaren
Amulett 2 Stenväktarens förbannelse
Amulett 3 Molnsökarna
Amulett 4 Det sista rådet
Amulett 5 Älvprinsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar