tisdag 4 september 2012

Shadows of the Workhouse av Jennifer Worth

Det här är fortsättningen på "Barnmorskan i East End" och den fortsättes i sin tur av "Farewell to the East End". I den här boken fokuserar Jennifer Worth på tre olika berättelser.

Den första handlar om tre personer som i vuxen ålder bar med sig sin barndom på ett av Londons Workhouses. (Jag kommer att använda ordet fattighus även om jag inte är säker på att fattighus och Workhouse var riktigt samma sak.) Jane är en medelålders kvinna som bor och hjälper till på Nonnatus House. Hon är dock så nervös, blyg, villig att vara till lags och hungrig efter beröm att hon är en ganska hopplös medhjälpare och hon är svår för Jennifer att förstå sig på. Den enda person som hon tycks slappna av i sällskap med är Peggy. Peggy som städar i Nonnatus House bor tillsammans med sin bror Frank som är fiskmånglare. Dessa tre har växt upp på fattighus. Den uppväxten knäckte Jane. Frank fick en chans att lära sig att bli fiskmånglare och han lyckades lösa ut sin syster från fattighuset.Tyvärr slutar deras historia tragiskt och Janes mycket oväntat...

Den andra berättelsen handlar om den gamla nunnan Monica Joan. Ingen vet om hon är senil eller bara excentrisk och manipulativ. När det visar sig att hon har snattat ifrån olika försäljare så blir polisen inblandad och det leder till rättegång.

Den tredje berättelsen handlar om Frank. När Jennifer blev vän med honom var han en gammal man och han berättar om sitt liv för henne. Den här berättelsen var jätteintressant. Jag trodde att den skulle vara tråkigt. Det var den inte, men ganska sorglig.

Jag tyckte om den här boken. Jag drogs in i berättelsen och blev verkligen intresserad av hur det skulle gå för personerna som skildras i den. Det är otroligt att människor levde under dessa förhållanden i London för inte så länge sedan. Jag köpte den på Bokus men den finns också att köpa på Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar