fredag 28 september 2012

Ambassaden i paradiset av Lovisa Lamm

Den här boken lånade jag till min läsplatta från Solna bibliotek. Man kan  köpa den som e-bok eller inbundenadlibris eller bokus.

Bokens fullständiga titel är "Ambassaden i paradiset - Sveriges unika relation till Nordkorea". Det är en perfekt titel för det är precis vad den här boken handlar om. Nordkorea är ett så konstigt land, med sitt galna ledarskap och otroliga slutenhet. Det här är en intressant skildring av Sveriges relation till Nordkorea och även om jag vetat att Sverige var det första västlandet som hade en ambassad i Nordkorea så har jag inte vetat bakgrunden till detta.

Jag visste inte att det funnits en tid då Nordkoreas diktatur inte varit det totala genomgripande katastrof som det faktiskt är idag när landet är beroende av mat från utlandet för att föda sin befolkning. Det fanns en tid då systemet nästan fungerade och då svenska företag hoppades på att Nordkorea skulle bli nästa stora marknad som öppnade sig. Dessa förhoppningar grusades och den viktigast uppgiften för den relativt nya ambassaden blev skuldindrivning...

Jag tyckte synd om den stackare som hade hand om den svenska ambassaden i Nordkorea. De levde otroligt isolerat och tycks ha haft sällsynt tråkigt. De Nordkoreaner som var på den nordkoreanska ambassaden i Sverige hade det inget vidare de heller... De tvingades till smuggling för att kunna försörja sig själva och ambassaden.

Jag rekommenderar den här boken om man är intresserad av Sveriges relation till Nordkorea.Om man vill veta mer om hur livet var för nordkoreanerna rekommenderar jag varmt "Inget att avundas" av Barbara Demick.

Andra böcker om Nordkorea:
Alla monster måste dö av Magnus Bärtås och Fredrik Ekman
Pyongyang av Guy Delisle
Inget att avundas - Vardagsliv i Nordkorea av Barbara Demick
Käre ledare - min flykt från Nordkorea av Jang Jin-sung
Nordkorea - mot välfärd under krigshot av Jan Löön
Gud är inte död - inte ens i Nordkorea


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar