söndag 30 september 2018

Filmdagbok för alla mina fans : så blev Det långa loppet film av Jeff Kinney


Den här boken är skriven av Jeff Kinney och handlar om hur boken "Det lång loppet blev en film". Jag hade inga stora förväntningar på den här boken när jag lånade den på biblioteket, men jag blev glatt överraskad. Precis som jag trodde och som titeln säger så är det här inte en berättelse utan en redogörelse för hur det gick till när man gjorde film av "Det långa loppet". Den är dock skriven med samma humor som Gregs dagböcker och illustrerad med liknande illustrationer plus fotografier från inspelningen.

Här får vi veta allt möjligt om hur man gör filmer och om hur de gjort just den här filmen. Den galna detaljrikedom som de använder för att bygga upp den påhittade restaurang som Gregs familj går till i boken bland annat. Hur skådespelarna valts ut och varför både grisen och Gregs lillebror som finns med i filmen även delvis spelas av robotar.

Vi får veta hur man filmar inuti en bil och hur man filmar en rullande bil, vad i filmen som  är datoranimerat och massor av andra intressanta detaljer.

Jag tyckte att det här var intressant och rolig läsning. Jag blev positivt överraskad!

Böckerna om Greg:
Gregs bravader
Rodrick regerar
Ett hopplöst fall
Usla utsikter
Den bistra sanningen
Mannys manöver
Femte hjulet
Värre än vanligt
Det långa loppet
Helt ute
Satsa allt
Fly fältet
På hal is

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar