måndag 12 februari 2018

Ronny och Julia får en hund av Måns Gahrton, Johan Unenge

Det här är en bilderbok skriven på rim. Ronny har längtat och längtat och längtat och så en dag händer det. Han får faktiskt en alldeles egen hund. Ronny är så lycklig att han inte tror att man kan vara lyckligare.

"Mamma säger kanske, och pappa säger nej!
Men Hamlet sover i sängen hos mig.
Jag vaknar på morgonen av att jag nyser,
ögonen kliar men jag bara ryser
av lycka för snart ska vi leka igen,
jag och min hund och så min bästa vän."

Men Ronnys förkylning vill inte ge med sig och till slut bestämmer mamma och pappa för att han måste gå till doktorn. Doktorn kommer fram till att han är allergisk mot hundar. De kan inte ha Hamlet kvar och inget som Ronny säger kan ändra på det, men var ska Hamlet bo nu? En dag kommer mamma hem och är jätteglad. Hon har hittat ett nytt hem åt Hamlet. Han ska få flytta in hos Ronnys bästa kompis Julia i huset bredvid. Alla är jättenöjda med lösningen utom Ronny. Han vill inte vara med Julia länge nu när Hamlet bor hos henne. Julia vill inte förlora sin bästa vän. Hur ska de lösa detta?

Det här var en sorglig bok tyckte både jag och mina elever. Ronny var så glad åt sin hund och sedan kunde han inte ha den kvar. Den slutar trots allt ganska lyckligt.

Böckerna om Ronny och Julia
Ronny & Julia
Ronny & Julia längtar
Ronny & Julia och tjejbacillerna
Ronny & Julia sover över
Ronny & Julia får en hund
Ronny & Julia tror på tomten
Ronny & Julia bästa kompisar
Ronny & Julia rymmer
Ronny & Julia börjar skolan
Ronny & Julia och en miljon monster
Ronny & Julia : läskigt och roligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar