söndag 23 april 2017

Hästen och hans pojke av C. S. Lewis

Shasta bor med sin far som är fiskare i landet Calormen. En kväll kommer en mäktig tarkan på en stridshäst på besök och när han tjuvlyssnar får Shasta till sin förvåning höra att hans far kommer att sälja honom som slav till tarkanen och att hans far inte är hans far. Tydligen flöt Shasta i land i en båt efter ett skeppsbrott som spädbarn. Shasta blir inte så upprörd över dessa nyheter som man skulle kunna tro. Han har haft ett arbetssamt liv och kanske kommer han att få det bättre som slav åt tarkanen. Dessutom känner han sig lite lättad eftersom han aldrig kunnat älska sin far och det vet han att en son borde göra. När han sitter i stallet och funderar högt för sig själv så är det plötsligt någon som svarar honom. Till sin stora förvåning inser han att det är hästen som pratar med honom.

Bri är en talande häst från landet Narnia som i sin ungdom blev kidnappad och nu har levt som fånge i Calormen sedan dess. Eftersom en ensam häst utan ägare bara skulle bli infångad har han inte lyckats fly men med en ryttare har han en chans. Han och Shasta bestämmer sig för att tillsammans fly mot Narnia.

På vägen träffar de en ung tarkina, Aravis, från en mycket förmögen familj som är på flykt mot Narnia tillsammans med sin talande häst Vin eftersom hennes styvmamma arrangerat ett äktenskap mellan henne och tarkan Ahoshta. Aravis är bara runt 12 år gammal och tarkan Ahoshta är minst 60 år gammal. Aravis är hellre död än hans fru, men när hon står i begrepp att ta sitt liv så börjar hennes häst, Vin, att tala med henne. Vin övertalar henne att istället fly med henne till Narnia där ingen tvingas att gifta sig mot sin vilja.

De slår följe med varandra trots att de båda barnen har ganska svårt för varandra. Under sin resa möter de på en hel del faror bland annat lejon, men deras största prövning blir att ta sig igenom staden Tashban. Där kommer de ifrån varandra när Shasta träffar på den kungliga delegationen från Narnia som tror att han är prins Cor av Arkenland. Strax där på träffar Aravis på en gammal vän. De kommer ifrån varandra och Avaris får höra att prins Rabadesh är på väg för att anfalla Arkenland och Narnia. På något sätt måste de varna kungen, men hur ska de hinna?

Det här är en bok som jag har läst otaliga gånger under min barndom och just eftersom det var bland min barndoms absoluta favoritböcker har jag skrivit om den en gång tidigare på den här bloggen. Första gången jag läste den här boken blev jag till en början besviken över att den inte handlade om Peter, Susan, Edmund och Lucy men när jag kommit över min första besvikelse blev den en av mina favoriter i serien.

Böckerna om Narnia:
Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sista striden

Man kan köpa den här boken som storpocket (adlibris, bokus, cdon), ebok (bokus, cdon, adlibris) eller ljudbok (cdon, bokus, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar