söndag 4 januari 2015

Djungeldoktorn opererar av Paul White

Det här är den tredje boken i Paul Whites serie om en missionsläkares arbete på ett missionssjukhus i Tanganyika. I Sverige gavs den här boken ut 1961 men på engelska gavs den ut på 40-talet. Det här är en roman men den är baserad på verkliga händelser både sådana som Paul själv varit med om och sådana som hans kollegor varit med om.

Den här boken fokuserar på arbetet vid sjukhuset där läkaren, sjuksköterskorna och de andra måste vara mycket kreativa och göra det mesta av det material de har.
"Den närmaste halvtimmen var jag helt upptagen med böcker i anatomi och kirurgi. Jag räknade ut, hur jag skulle göra, och gjorde upp en lista över de instrument jag skulle behöva. Jag visade upp den för Daudi, och han satte bockar på flera ställen.
- Vad menas med de där bockarna? frågade jag, fastän jag mycket väl förstod.
- Vi har inga sådana instrument, svarade Daudi, så vi får försöka hitta på något annat i stället.
Det var förklaringen till att två köksgafflar med böjda tänder, snickarens nubbhammare (med skaftet förkortat tio centimeter) och en av träsnidarens bästa, runda mejslar kom med i steriliseringsapparaten." s.113

Med de medel de har gör de sitt bästa för att rädda liv och linda lidande. De kämpar emot tropiska sjukdomar som malaria men även sjukdomar som tuberkulos, vattkoppor, spetälska och reumatisk feber.  De får ta emot patienter som blivit burna långa sträckor för att komma till sjukhuset som är deras absolut sista hopp. Här räddar de många liv men de kan inte rädda alla. Vi får även läsa om patienter vars liv inte går att rädda.

Det är intressant att läsa en bok som är skriven för så pass länge sedan. Det var allt ett stort mirakel när sjukvården utvecklades och man faktiskt kunde bota många av de sjukdomar som tidigare orsakat för tidig död och svårt lidande.

"- Jag inser bättre än någonsin, Daudi, vilket svårt land Tanganyika är att leva i, när man inte har tillgång till sjukhus."
- Det är sant, bwana, instämde Daudi. Här har vi lidit och lidit i alla tider. Trolldoktorerna pinar och skrämmer, och de gamla gummorna gör förfärliga saker med de unga kvinnorna, och barnen dör och dör och dör.
- Men det är där vi kommer in i bilden, Daudi, Vi kan göra mycket för att hjälpa och jag tror att vi kan hjälpa Yacobo också." s.63 - 64

Böcker som jag läst om djungeldoktorn:
Djungeldoktorn
Djungeldoktorn på Safari
Djungeldoktorn opererar
Djungeldoktorn på krigsstigen
Djungeldoktorns fiender
Djungeldoktorn möter ett lejon
Djungeldoktorn vågar och vinner
Djungeldoktorn bland Gogofolket
Djungeldoktorn och virvelvinden
Djungeldoktorn i blickpunkten
Djungeldoktorn i närkamp

Om man vill hitta den här boken på svenska så får man leta i secondhandbutiker, antikvariat och liknande. På engelska har den titeln Jungle Doctor Operates och finns att köpa som pocket (adlibris, bokus, cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar