lördag 2 juni 2018

Våga drömma av Lena Maria Klingvall

Lena Maria har tidigare gett ut en självbiografisk bok som heter Fot-noter. Den har jag läst, men det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg den alls.

Det här är ännu en självbiografisk bok med ett lite mer tematiskt upplägg. Hon skriver själv i inledningen:
   "Jag drömde aldrig om att bli elitidrottare, författare, sångerska eller konstnär. Jag ville bli växeltelefonist, sekreterare eller lastbilschaufför. Jag föddes utan armar och med bara ett normalt ben. Mitt vänstra ben är hälften så långt. Det hade kunnat ge anledning till bitterhet och apati. Men mina föräldrar lärde mig att ta emot det som kommer i min väg med glädje och tacksamhet, och att man kan arbeta hårt när man vet vad man vill uppnå. Idag känner jag mig oerhört privilegierad över att få jobba med och utvecklas i de talanger och intressen jag har." s.7
   " Min önskan med den här boken är att den får väcka livslust. Jag hoppas den ska påminna om att varje människa är en unik varelse och en fantastisk person. Alla har enorma möjligheter, trots de begränsningar de lever med. Jag hoppas den uppmuntrar och inspirerar dig att ta vara på ditt liv och dina talanger. Att pröva dina egna vingar, tänka stora tankar - och våga drömma!" s.9

I den här boken delar Lena Maria med sig av olika saker från sitt liv. Vi får veta en hel del om hennes föräldrar och uppväxt. Lena Maria verkar ha haft precis rätt föräldrar som uppmuntrar henne och trott på henne. Hon har fått upptäcka och göra saker på sitt sätt och hon har lärt sig hur hon kan göra saker och bli självständig. Hon gör själv jämförelsen med funktionshindrade som hon träffat under sina resor som inte fått lära sig att göra allt de kan själva.

Vi får läsa om hennes liv som simstjärna i OS. Sångkarriären som är särskilt stor i Japan och hennes aktivitet som konstnär där hon är aktiv bland mun och fotmålarna.

Hon skriver även om saker som varit tunga i hennes liv. Bland annat skilsmässan från Björn som hon var gift med i tio år.

Det här var en intressant och lättläst bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar