onsdag 20 juni 2018

Amulett 7 Eldfågeln av Kazu Kibuishi

Det här är den sjunde delen i serien amulett. Böckerna i den här serien är tecknade i manga still men de läses från rätt håll. De bygger på varandra så mycket att jag inte tror att man kan börja med den här boken om man inte läst de andra i serien. Är det här ditt första möte med serien så rekommenderar jag alltså att du istället börjar med del ett Stenväktaren.

Den här boken har två parallella handlingar. Emily och Trelis åker till ön Argos för att få svar på vad som hände i Trelis barndom. De får inte riktigt de svar de hade tänkt sig utan istället upptäcker de mer saker om Emilys amulett och rösten som hon hör. Rösten som blir allt starkare. Ska Emily lyckas stå emot eller kommer den att ta över henne helt? Det står nu klart att älvkungen helt har övertagits av rösten och att allt det han men kanske även Emily och Trelis gjort tycks gynna röstens syften.

Samtidigt försöker Emilys bror och hans vänner föra kampen mot älvkungen vidare i den fysiska världen. Där träffar de både fiender men också en hel del oväntade vänner.

Jag tycker att den här serien är seg. Det här är del sju och nästa del har inte ens kommit ut än. I varje bok händer det lite grann och sedan är det slut mitt i berättelsen. Detta börjar irritera mig. 

Böckerna i serien:
Amulett 1 Stenväktaren
Amulett 2 Stenväktarens förbannelse
Amulett 3 Molnsökarna
Amulett 4 Det sista rådet
Amulett 5 Älvprinsen
Amulett 6 Flykten från Lucien
Amulett 7 Eldfågeln

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar