lördag 30 augusti 2014

Tio böcker jag är tacksam att jag läste som barn. 5. Gullivers resor av Jonathan Swift

På olika bloggar går nu en utmaning som heter hundra dagar av tacksamhet. Eftersom den här bloggen handlar om böcker så tänker jag skriva om tio böcker som jag är tacksam över att jag läste som barn.

Den här boken är jag tacksam att jag läste som barn (eller tonåring jag var 13-14 år när jag läste den) men av en helt annan anledning än de andra böckerna jag skrivit om. Den här boken är jag tacksam att jag tog mig igenom (eller nästan igenom jag har i ärlighetens namn bara läst de två första resorna) för att det innebär att jag kan säga att jag har läst den. Jag tyckte inte om den då och det skulle inte falla mig in att ge den en ny chans.

Jag minns den som en mycket seg bok. Jag hade trott att Gullivers resor skulle vara spännande men den skildrades ganska segt genom Gullivers egna ögon. Han kommer först till Lilliput där det bor små människor. På nästa resa är det Gulliver som är Lilliput då landet bebos av jättar. Sedan gör han två resor till men så långt orkade jag som sagt inte.

Första kapitlet på första boken, Resan till Lilliput, inleds så här: "Min far hade en liten lantegendom i Nottinghamshire; jag var den tredje i ordningen av fem söner. Då jag var fjorton år sände han mig till Emmanuel College i Cambridge, där jag vistades tre år och ivrigt ägnade mig åt studier. Men då denna utgift blev alltför betungande för min fars begränsade inkomster (ehuru jag åtnjöt ett mycket knappt underhåll) sattes jag i lära hos herr James Bates, en framstående kirurg i London." s. 23

En sak jag faktiskt inte riktigt förstår är varför många av dessa gamla klassiker marknadsförs som barnböcker trots att de var skrivna för vuxna läsare när de gavs ut. Gullivers resor känns inte som en barnbok... Varje kapitel inleds med en kort sammanfattning av vad det kommer att handla om. Konstigt, men faktiskt lite praktiskt.

Man verkar inte kunna köpa hela boken ny på svenska utan bara den första resan till Lilleputt (adlibris, bokus, cdon) på engelska heter den Gulliver's Travels och finns som inbunden (bokus, cdon, adlibris) eller pocket (cdon, adlibris, bokus). Om du har en läsplatta kan du ladda ner den som ebok gratis på engelska från Gutenberg Project eller som ljudbok från LibriVox även det gratis.

Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L.M. Montgomery
8. Den stora hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar