torsdag 7 augusti 2014

Tio böcker jag är tacksam att jag läste som barn. 4. Sju syskon avEthel Turner

På olika bloggar går nu en utmaning som heter hundra dagar av tacksamhet. Eftersom den här bloggen handlar om böcker så tänker jag skriva om tio böcker som jag är tacksam över att jag fick läsa som barn.

4. Sju syskon
Jag hittade en gammal skolbok från mellanstadiet där jag tydligen skrivit upp böcker jag läst och vad jag tyckte om dem. Sedan har min ambitiösa lärare tydligen låtit mig välja en bild ur boken och kopierat den så att jag kunde klistra in den. (Imponerande för vilket meck att göra det varenda gång en av ens 25 elever läser ut en bok...) Här i hittade jag sju syskon. Tydligen gick jag i 4:an första gången jag läste den och jag tyckte om den redan då. Jag kom sedan att läsa om den och de båda andra böckerna i serien regelbundet under min uppväxt.

Boken handlar om en syskonskara på sju barn. De sex äldsta Meg 16 år, Pip 14 år, Judy 13 år, Nell 10 år, Bunty 6 år och Lillan 4 år har samma mamma, men efter att hon dog gifte deras pappa kaptenen om sig med Esther som nu är 20 år gammal och mamma till det yngsta barnet i barnaskaran, Generalen 1 år. Pappa Kaptenen är en inte särskilt närvarande far som tycker att hans barn ska synas inte höras och att de ska uppföra sig väl. Men i ett hem med sju aktiva barn händer det hela tiden saker och man kan ju inte påstå att barnen direkt är under i gott uppförande... Särskilt Judy är en trubbelmakerska som får infall efter infall och aldrig tar sig tid att tänka efter före. 

När de efter en katastrofal middag där de uppfört sig så illa att Kaptenen bestämt att de som straff ska missa pantomimen uppmanar deras styvmor Esther dem att uppföra sig så väl som bara möjligt så ska hon försöka få deras far att ändra sig. Utan att avslöja för mycket kan vi säga att de var och en för sig misslyckades med att imponera på sin far med änglalikt beteende.

Så en dag går Judy för långt i sina infall och Kaptenen bestämmer sig för att enda sättet att få in henne på rätt väg är att sända iväg henne till internatskola. Esther, Judy och de andra barnen bönfaller honom att ändra sig, men det tjänar inget till och Judy skickas bort. Judy är dock inte lätt att kuva. Hon rymmer från skolan och lyckas ta sig hem till syskonen på ett hemligt besök. Hon vet dock att hon inte kan stanna så länge om hon vill undgå upptäckt, men njuter ändå av sin tid hemma. Tyvärr kommer hennes far på att hon är där, men precis när hon ska skickas tillbaka i vanära och inte ens få komma hem på loven visar det sig att hon är allvarligt sjuk och hon får stanna kvar hemma.

Boken slutar hemskt sorgligt och just slutet på den här boken hade jag svårt att förlika mig med. 

Böcker av Ethel Turner:
Sju syskon
Stora syster 
Stora syster som gift

Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L.M. Montgomery
8. Den stora hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott

Man kan inte köpa den här boken ny på svenska men på engelska heter den Seven Little Australians och finns som häftad (adlibris, bokus, cdon) inbunden (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (gutenbergprojekt, bokus, cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar