torsdag 25 juli 2013

Felicia försvann av Felicia Feldt

Felicia är tredje barnet till Anna Wahlgren som bland annat skrivit Barnaboken. Det här är hennes bok om sin uppväxt men även om mer närliggande händelser. Boken hoppar lite mellan olika episoder olika år och det är Felicias bild av sin uppväxt och sin mamma som vi får möta här.

Felicias uppväxt kom att präglas väldigt mycket av hennes mamma. De levde med ständiga flyttar och ständigt nya styvpappor. Den enda tryggheten blev därför syskonen och familjegemenskapen. Det gjorde också att de blev mycket utelämnade åt sig själva och varandra vilket var tufft då deras mamma drack och festade en hel del i perioder.

Boken är inte en heltäckande kronologisk skildring av Felicias barndom utan korta episoder, minnesfragment, både från bandomen och vuxen ålder blandat. Jag har aldrig haft Anna Wahlgren som guru och det kringflackande livet och de många männen har hon själv skrivit om i sin självbiografi så det känns inte så nytt. Jag har inte svårt att tro på Felicias berättelse och jag tycker att försöker att inte hänga ut sina syskon i boken.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Felicia ger en bild av en otrygg och rotlös barndom i skuggan av en dominerande och narcissistisk mamma. Det är Felicias bild av sin barndom och även om jag kan hålla med om att man inte ska ha familjefejder i bokform och i pressen så kan jag inte riktigt förstå att hennes mamma Anna Wahlgren kritiserar henne för det. För länge sedan läste jag Anna Wahlgrens självbiografiska böcker och där är hon mycket öppen med hur hennes liv såg ut även under Felicias barndom och med alla flyttar och män. Om hon får skriva om hur hon upplevde allt detta varför tycker hon då att Felicia inte får göra det?

Jag tyckte inte så mycket om den här boken och jag förstår inte riktigt varför den väckte så stor uppmärksamhet.

Bloggen Bokhora har också skrivit om den här boken.

Jag lånade den här boken till min läsplatta från elib. Man kan även köpa den från adlibris och bokus. Den finns som ebok, ljudbok, inbunden, pocket och nerladningsbar mp3 så i vilket format du än föredrar dina böcker borde du bli nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar