måndag 22 juli 2013

De andra sagornas bok av Emma Lundqvist

En mörk natt får författaren besök av en dvärg vid namn Guillermo. Han är missnöjd med den version av hans och många andras sagor som berättas. Nu kommer han och berättar hur det verkligen var för författaren. Han börjar med sin egen saga "De kallade mig Blyger" om hans eget liv med sex andra dvärgar och Snövit. Sedan följer berättelsen om draken som fångar prinsessor, Ariel, Hans och Greta, Medusa, prinsessan på ärten, Persefone, Askungen, Balder, skönheten och odjuret, de tre små grisarna, Rödluvan, Tummelisa och Rapunzel. Författaren blir mer och mer förvirrad. Händer det här på riktigt? Vem är Guillermo och varför berättar han det här för just henne? Kan hennes ord förändra sagorna?

Så kommer då sista kapitlen där författaren själv träder in i sin berättelse. Nu gäller det för henne att lyckas knyta ihop trådarna och ställa allt till rätta i de olika sagorna samtidigt som hon inte får bryta mot sagorikets regler. Det blir en spännande avslutning på många sagor.

Den här boken bygger på att man känner till sagorna. Jag kände till de flesta väl, men Balders och Persefones sagor hade jag inte i färskt minne. Jag tyckte om hur hon ändrade på prinsessans och drakens saga. Det är lite förvirrande med sagornas regler och när hon skriver in sig själv i boken, men jag tyckte om den här boken.

Jag lånade den här boken till min läsplatta från elib. På adlibris och bokus kan man köpa den som ebok den har även funnits som storpocket där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar