lördag 7 april 2018

Säjer hunden? : en djurljudbok av Pija Lindenbaum

Det här är en bok om hur djuren låter av Pija Lindenbaum. Den består av tolv uppslag. På varje uppslag finns det en bild på ett stort och ett litet djur av samma art t.ex. ett stort får och ett litet lamm. Det stora djuret är verkligen oproportionerligt stort i förhållande till det lilla djuret. Min man tycker inte alls om den här boken just av den anledningen men det stör inte mig utom på det sista uppslaget när det är en mamma och ett barn. Då ser det verkligen groteskt ut.

När vi läser boken tittar vi på uppslaget och konstaterar att där är det t.ex. en stor hund och en liten hundvalp och sedan frågar jag min dotter. Vad säger hunden och hon svarar mer eller mindre rätt.

Min dotter som är ett och ett halvt älskar den här boken just nu. Djuren och vad de säger hon mycket intresserad av och fler och fler gånger lyckas hon para ihop rätt läte med rätt ljud. Hennes favorit uppslag är det sista med en mamma och en bebis som säger mam-mam-ma. Det uppslaget vill hon bläddra upp hela tiden. Jag tror dock att hon har missuppfattat det lite och tror att mamman säger mam-mam-ma för när man frågar vad pappa säger säger hon pap-pap-pa.

Andra bebisböcker om djur:
Djungelljud av Rachel Elliot
Djurungar på gården av Oskar Jonsson
Vems rumpa är det? av Saleina Thorsten

Andra böcker av Pija Lindenbaum:
Jag älskar Manne

Man kan köpa den här boken från som inbunden (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar