måndag 12 maj 2014

Tio böcker jag är tacksam över att jag läste som barn. 1 En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett

På olika bloggar går nu en utmaning som heter hundra dagar av tacksamhet. Eftersom den här bloggen handlar om böcker så tänker jag skriva om tio böcker som jag är tacksam över att jag fick läsa som barn.

1. En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett 
En liten prinsessa var min första stora läsupplevelse. Jag var i tioårsåldern när jag läste den första gången. Under min mellanstadietid hade jag fantastiskt duktiga lärare som verkligen uppmuntrade mig att läsa och hjälpte mig att hitta bra böcker. Dessutom fanns det på min skola ett bra trevligt skolbibliotek med en bra bibliotekarie. Någon hjälpte mig att hitta den här boken och jag älskade den.

Det är något speciellt med böcker som man kan öppna och bli transporterad tillbaka i tiden av. När jag öppnar den här boken får jag minnesbilder av det ljusa och trevliga skolbibliotek som jag satt i när jag läste den och en tydlig minnesbild av vilken hylla den stod på i biblioteket. Dessutom minns jag hur jag kände mig när jag läste och hur jag föreställde mig att Sara och de andra personerna i boken såg ut.

Det är berättelse med askungetema. Sara är uppvuxen i Indien med sin mycket kärleksfulle pappa. När hon är gammal nog att börja skolan så följer hennes pappa med henne till London där hon ska börja på en internatskola och hennes pappa ska återvända till Indien. Eftersom hennes pappa är mycket förmögen och betalar bra för Saras inackordering blir hon den mest påpassade och privilegierade eleven på skolan. Hon behandlas som en liten prinsessa. Detta skulle kunnat göra Sara till en mycket bortskämd flicka, men hon bestämmer sig för att i allt uppföra sig med den värdighet som hon anser att en prinsessa ska föra sig med.
Hon får tre vänner på skolan. Ermengarde, som inte är så smart men som har ett mycket gott hjärta. Lottie, som är yngre än Sara och mycket envis, hon tyr sig till Sara och ser henne som en extra mamma. Samt tjänsteflickan Becky som är ganska jämngammal med Sara, men lever ett helt annat liv. För henne är det inte tal om någon skola utan bara arbete dag ut och dag in, en säng i ett kallt vindsrum utan någon som egentligen bryr sig om henne.

Så skulle Saras liv ha kunnat fortsatt men livet tar en vändning som ingen hade kunnat förutse. Hennes pappa investerar i några diamantgruvor och ett tag är Sara rikare än någonsin, men så visar det sig att det inte finns några diamanter i gruvorna och hennes förtvivlade pappa blir sjuk och dör utfattig. Sara har ingen annan och inga pengar. På nåder låter fröken Minchin henne stanna kvar som tjänsteflicka, för hur skulle det se ut om de kastade ut barnet på gatan, och Sara får ett nytt rum uppe på vinden bredvid Beckys. Plötsligt har Sara ett helt annat sorts liv och just inga framtidsutsikter. Hon bestämmer sig dock för att hålla huvudet högt och håller fast vid sin fantasi om att hon är en prinsessa. I allt bestämmer hon sig för att föra sig som en prinsessa och hon håller humöret uppe med hjälp av sin fantasi, men är man tillräckligt kall och hungrig hjälper ingen fantasi i världen och en förtvivlad kväll räcker inte fantasi till utan hon gråter sig till sömns.

När hon vaknar nästa morgon har något fantastiskt hänt. På något sätt har en del av hennes fantasier blivit alldeles verkliga i hennes rum. Över hennes tunnslitna täcke ligger ett duntäcke av satäng, där finns böcker, ett bord med duk, koppar, fat, en sprakande eld i kaminen, en lampa, nya nattkläder och frukost. Det här är början på nästa vändning i Saras liv, där hennes mest vågade fantasier blir verklighet.

Böcker av Frances Hodgson Burnet:
Lille lorden
En liten prinsessa

Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L.M. Montgomery
8. Den stora hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar