måndag 5 maj 2014

I huvudet på en gammal hagga av Cecilia Torudd

Readly som jag började prenumerera på p g a de tidskrifter som de hade har bara blivit bättre och bättre. Förutom de svenska tidskrifter som fanns när jag började prenumerera finns nu även amerikanska och brittiska tidskrifter. Dessutom har de nu även börjat med böcker och bland deras böcker hittade jag den här.

Cecilia Torudd har skrivit serien om Ensamma mamman. Det här är någon sorts självbiografisk bok. Titeln är mycket passande för det är verkligen hennes tankar som man får läsa (även om jag inte tycker att gammal hagga känns som träffande beskrivning...) Här får vi nedslag i hennes liv som frilansande illustratör, konstnär och skribent.

Cecilia skriver på ett humoristiskt sätt om sitt liv. Här får vi höra om hennes liv som ung ensamstående mamma. Livet nu med en mycket gammal och sjuk mamma som hon försöker ta hand om på bästa sätt. Hennes mamma är dock minst sagt tuff. Inte ens inbrottstjuvar skrämmer henne, hon skrämmer dem. Cecilia uttrycker viss oro för att hon ska ha ärvt sin mammas långlivade gener för hennes mamma fick henne sent i livet. Hon fick dock sina söner tidigt i livet och de har inga barn i sin tur. Risken är att hon överlever både sin man och sina barn...

Här berättar Cecilia om sin utbildning och den snabbt efterföljande omskolningen till bildlärare. Barnkultur på 70-talet och hur barnböcker och dess illustrationer har förändrats genom åren (mycket intressant). Vi får höra om den dag då Cecilia till sin fasa märker att hennes tinnitus övergått till en gäll outhärdlig tjutande ton. Det visar sig dock att hennes vänner också kan höra oljudet och ett kort ögonblick tror Cecilia att det är hennes tinnitus de hör. "Efteråt har Brasan retat mig för minen jag tydligen hade i ansiktet just när jag sa det. Dessutom sa hon att jag borde sluta gnälla över min tinnitus och istället vara glad över att den faktiskt inte alls hörs utanför mitt eget huvud.
   För om den hade gjort det, och verkligen låtit likadant som Sivans grannes nyinstallerade, nyckfulla tjuvlarm så skulle varken hon eller någon annan människa kunna umgås med mig överhuvudtaget." s. 41 -42

Jag tyckte om den här boken. Den var intressant, rolig och lättläst.

Man kan köpa den som ebok (bokus, adlibris) eller häftad (adlibris, bokus).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar