söndag 10 november 2013

Häxan och Lejonet av C. S. Lewis

Det här är den andra boken i serien om Narnia (men den som C. S. Lewis skrev först).

De fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy Pevensie evakueras från London under andra världskrigets bombningar. De hamnar hos en gammal professor som bor i ett mycket stort hus där de till stor del får sköta sig själva. När det är fint väder kan de vara ute och leka, men på dagar med dåligt väder får de lov att försöka roa sig inomhus så gott det går. En regnig dag bestämmer de sig för att leka kurragömma. Lucy gömmer sig i ett klädskåp och finner till sin förvåning att det inte är ett vanligt klädskåp. Det har ingen bakre vägg. I stället hamnar hon mitt i en vinterskog. Där stöter hon på en faun och får veta mer om landet som hon hamnat i. Narnia är ett rike som styrs av den vita häxan som har trollat så att det alltid är vinter, men aldrig blir jul. Han har först tänkt lura Lucy att somna och sedan överlämna henne till häxan, men han ångrar sig och visar henne vägen tillbaka till klädskåpet trots att det kan försätta honom i fara.

När Lucy kommer tillbaka (ungefär samma tid som hon försvann trots att hon varit flera timmar i Narnia) tror ingen av hennes syskon på henne. Edmund börjar dessutom reta henne. Så en dag när Lucy går in i klädskåpet igen följer han efter henne för att retas med henne. Till sin stora förvåning hamnar även han i Narnia, men Lucy har redan hunnit i väg till faunen och Edmund träffar istället på den vida häxan. Hon är snäll mot honom, bjuder på kola och smickrar honom tills han lova att nästa gång han kommer till Narnia ska han ta med sig sina syskon till henne. Han stöter på Lucy på vägen tillbaka till klädskåpet, men när de är tillbaka i England ljuger han och säger att han bara låtsades att Narnia fanns för att göra Lucy till viljes.

Så en dag när de tvingas gömma sig för några av de turister som regelbundet besökte huset hamnar de alla fyra i klädskåpet och i Narnia. När de går för att träffa faunen så får de se att han blivit tagen av hemliga polisen, men någon annan väntar på dem. De blir snart indragna i en kamp för att rädda Narnia. Det visar sig dock att de har en förrädare i bland sig i Edmund, men Aslan är på väg. Kan han ställa allt tillrätta?

Den här gången läste jag den här boken högt för mina elever. De tyckte om den, men den var lite svår så vi fick ägna mycket tid åt att förklara svåra ord, sammanfatta och prata om handlingen. När jag växte upp älskade jag narnia-böckerna och jag har läst dem otaliga gånger. Jag kan fortfarande handlingen mer eller mindre utantill. När jag läser om den som vuxen tycker jag att allt händer mycket snabbare än jag kommer ihåg. Jag tycker fortfarande både den här och de andra böckerna om Narnia.

Böckerna om Narnia:
Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sista striden

Du kan köpa den här boken som inbunden från cdon, adlibris eller bokus. Man kan även köpa den på engelska som inbunden (bokus, cdon, adlibris) häftad (adlibriscdonbokus) eller ebok (cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar