måndag 25 november 2013

Silverskridskorna - Historien om Hans Brinker av Mary Elisabeth Mapes Dodge

Jag läste och tyckte om den här boken under min uppväxt. Min upplaga är på svenska och gavs ut 1958. Den här gången läste jag min svenska bok samtidigt som jag läste den på engelska på min läsplatta (smidigt efter som jag ändå har den med mig). På engelska heter den Hans Brinker or the Silver Skates och kan laddas ner gratis från Project Gutenbergs hemsida. Jag brukar inte vara särskilt förtjust i förkortade böcker och den svenska upplagan är förkortad, men för omväxlingsskull tycker jag att den som förkortade den gjorde helt rätt. Mary Mapes Dodge tycks anse att hon skriver någon slags guidebok över Holland där hon ska nämna alla sevärdheter och historiska händelser. Dessa delar, som inte för historien framåt ett dugg, är strukna i den svenska upplagan och när jag läste den engelska versionen skummade jag igenom dem. Faktum är att jag inte är säker på att jag skulle ha orkat igenom den oförkortade upplagan av den här boken om det var den jag fått ta del av som barn.

14-åriga Hans och hans lillasyster Greta 12-år bor tillsammans med sin mamma och pappa i en stuga i Holland.  För tio år sedan råkade deras pappa ut för en olycka när han arbetade för att förhindra att vattnet skulle svämma över vallarna som skyddar landet. Han fördes hem medvetslös och när han vaknade igen var han inte längre vid sina sinnens fulla bruk utan som ett småbarn som krävde konstant passning. Detta har gjort familjen mycket fattig. De har inte bara blivit av med pappans inkomst eftersom pappan kräver passning kan inte deras mamma arbeta så mycket hon heller. Hans och Greta jobbar så mycket de kan men de går i skolan i alla fall till viss del och kan inte få jobb som ger någon hög lön.

När de får en lite stund ledigt brukar de passa på att åka skridskor. De har dock inte råd att köpa ett par riktiga skridskor utan Hans har gjort varsitt par åt dem av trä. De fungerar dock inte så bra att åka med för när de blir blöta fastnar de i isen. Det ska bli skridskotävling för barnen i staden och vinnaren kommer att få ett par silverskridskor. Både Hans och Greta är duktiga åkare, men på sina träskridskor har de ingen chans. Då får Hans pengar till ett par skridskor genom att han täljer ett halsband åt en skolkamrat och han köper ett par skridskor åt Greta. Men ännu viktigare är att han råkar åka förbi en mycket berömd läkare. Han tar mod till sig och berättar om sin pappa och läkaren lovar att komma om en vecka. Under den tiden hinner pappan dock bli svårt sjuk och Hans vänner hjälper honom att gå med bud till läkaren och be honom komma ännu tidigare.

Jag tyckte mycket om den här berättelsen när jag var yngre. Det är svårt att se helt med andra ögon på något man tyckt mycket om men det är en ganska fånig men mycket lycklig berättelse.

Den finns inte att köpa ny på svenska. På engelska finns den dock som inbunden (adlibris, bokus, cdon), pocket (bokus, cdon, adlibris) och ebok (cdon och bokus).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar