lördag 27 april 2013

Ett annat England - Thatchers Storbritannien av Janerik Larsson

Eftersom Margaret Thatcher dog för ett par veckor sedan kändes den här boken aktuell och när jag fick syn på den bestämde jag mig för att låna den till min iPad mini. Den här boken gavs ut för första gången år 1983 och handlar om England under Margaret Thatcher.

Eftersom jag under de år Margaret Thatcher regerade var lite för liten för att bry mig om och förstå mig på politik (särskilt i andra länder) så var mycket av det som står i den här boken nytt för mig. Att Storbritannien under 1970-talet hade stora problem med en galet hög inflation och en större och dyrare offentlig sektor än de hade råd med var nyheter för mig.

I dessa dagar då inflationen ligger ganska stilla är det konstigt att tänka sig att England under 70-talet hade en inflation på runt 25%. Att detta ledde till krav på ordentliga löneökningar varje år är helt logiskt. När Thatcher kom till makten bestämde hon sig för att få ner inflationen och sedan privatisera de många ineffektiva statliga företagen som dessutom förlamades av starka fackförbund som ställde höga krav på löneökningar.

Vi lever idag i den värld som Margaret Thatcher var en av drivkrafterna bakom. England är idag ett av de länder som har störst klyftor mellan de rika och de fattiga, där man i stor utsträckning avreglerat marknaden och trott på att privatisera. Jag tycker personligen att marknaden har fått för stort inflytande och att staten har lämnat över för mycket makt till den. Här får man en del av bakgrunden till varför det blivit så. Även om jag tycker att den process som Margaret Thatcher inledde har gått alldeles för långt så gav den här boken mig en större förståelse för hur det har blivit så. Intressant läsning.

Jag lånade den här boken från biblioteket till min ipad mini. Man kan också köpa den som ebok från bokus eller adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar