lördag 1 augusti 2020

Konsten att fotografera ditt barn av Eva Sjöberg

Underrubriken till den här boken är: Inspirerande idéer för dig som vill fånga och bevara de första åren. Den innehåller en mix av tips som du kan använda oavsett vad du fotograferar med t.ex. att använda naturligt ljus från t.ex. ett fönster och reflexskärm. Men här finns även olika tips om hur du gör rent tekniskt om du fotograferar med en systemkamera. Hon beskriver bland annat hur valet av bländare påverkar resultatet och ger förslag på övningar som man kan göra för att få bättre förståelse för detta. 
Boken är uppbyggd så att den börjar med tips på hur du fotograferar din bebis och sedan följer tipsen med barnets ålder. Här får man många konkreta tips om t.ex. vilka lekar man kan leka med barnen och sedan fotografera. Eva betonar vikten av att inte sätta barnet någonstans och sedan be honom/henne titta in i kameran utan istället fånga ögonblicken. 

Jag håller med om en del saker i den här boken. Muta inte ditt barn för att de ska vara med på kort utan se till att göra fotograferingen rolig. Jag tar så mycket kort hela tiden att mina barn är väldigt vana. Min stora dotter som snart är fyra år säger till och med i bland att jag ska ta med min kameran och ta kort när hon leker något. De flesta kort tar jag i farten på det som vi gör. När jag ibland vill ta ett mer uppställt kort så ser jag till att göra det till ett roligt tillfälle genom att leka eller göra barnet delaktigt på något sätt. Fotograferingen ska upplevas som rolig inte som något jobbigt och tråkigt man står ut med för att få en belöning. Om barnen inte är på humör att bli fotograferade så tar jag inte kort och är de på bushumör och bara vill göra grimarser så tar jag kort på grimarserna.Jag kan hålla med om att du inte enbart vill ha en bunt bilder av ditt barn där hen sitter i en stol, tittar in i kameran och ler ansträngt utan att det är bättre att fånga barnet när hen leker. Men att föreslå lekar att leka med ditt barn tycker jag är helt onödigt. Du vill ju fånga ditt barns personlighet och de lekar hen leker. Jag skulle istället säga ta många kort varje dag på det ni gör. Jag tycker även att de mer uppställda porträtt bilderna har sin plats. Jag vill ha den sortens bilder med ibland.
 
Jag tycker också att klädtipsen känns märkliga. När jag fotograferar vardagen och det mina barn gör så fotograferar jag dem i de kläder de har. Kläderna hör till det jag vill minnas. "Ja, där är den där gula klänningen med katter på som hon alltid ville ha när hon var två år." Jag vill minnas hur mitt barn såg ut och kläderna är en del av det. Till de gånger då jag vill ta porträtt eller familjebilder så kan jag tänka mig att välja kläder mer medvetet men för min bildstil är det inte viktigt med neutrala färger som framhäver barnet. Jag vill ibland ha färggrant och kan medvetet välja (om jag får välja barnen kan ha ganska starka åsikter vilka kläder de ska ha på sig) starka färger på mina barn och gärna två olika färger också. 

Att fotografera barnens teckningar är ett bra tips och jag tycker även att det är en bra idé att fotografera när de gör teckningen. Det glömmer man gärna bort annars. 

Jag tycker precis som Eva att bilder i naturligt ljus gärna ute är trevligast, men i Sverige är det ju mörkt en stor del av året och då är det svårt att hinna ta kort i naturligt ljus, på vardagarna är det för det mesta omöjligt. Jag vill fånga mina barn och annat även under vinterhalvåret så då är det bra och nyttigt att öva sig på att ta bilder inomhus med och utan blixt och i olika lampbelysningar. 

Det här var en läsvärd bok. Jag fick med mig några bra tips men mest nytta gjorde den eftersom jag när jag läste den började reflektera över vad som är viktigt för mig när jag tar bilder och vilken min bildstil är

Man kan köpa den här boken från bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar